Aartsbisdom > Nieuws > Geloofsgesprek met mgr. Eijk

Geloofsgesprek met mgr. Eijk

Onder het motto ‘Katholiek Nederland kerkt in…’ komen de eucharistievieringen op tv in 2010 wisselend uit de zeven bisdommen. Op 7 november wordt de eucharistieviering uitgezonden vanuit de Willibrordkerk in hartje Utrecht. Voorafgaand aan de viering wordt om 9.35 uur het geloofsgesprek uitgezonden. Deze week spreekt aartsbisschop Eijk over de H. Willibrord, over fierheid en vreemdeling zijn, over geduld en opstandigheid.

Het geloofsgesprek vond plaats in de monumentale Sint Willibrordkerk, waar elke zondag de plechtige Latijnse Hoogmis wordt gevierd met gregoriaanse zang en meerstemmig Latijn. Deze kerk ligt op een steenworp afstand van het grote beeld van Willibrord, de apostel van de Lage Landen die bij Dorestad (Wijk bij Duurstede) aan land ging en alles had opgegeven om als een vreemdeling, als een pelgrim het evangelie te verkondigen.

Aartsbisschop Eijk voelt zich in de huidige geseculariseerde tijd soms ook een vreemdeling, zo vertelt hij Leo Feijen. Hij spiegelt zich soms aan Willibrord: de vraag ‘Waar begin je aan?’ zal aan Willibrord meermalen gesteld zijn en die vraag kreeg mgr. Eijk ook meer dan eens te horen. Maar hij is ook strijdbaar, heeft een missie en wijst op de 160 nieuwe katholieken ieder jaar en op de geloofscursussen die nog steeds gegeven worden.
Mgr. Eijk spreekt ook over de moeilijke periode bijna tien jaar geleden toen hij veel aangezichtspijn had. Hij heeft veel geleerd in die maanden: om zich weer helemaal op God te oriënteren, om geduld te oefenen en om opstandig te mogen zijn. “God wil dat de mens zich uit, ook in de boosheid.” Want mensen zoeken dan de relatie met God. Die biedt zich aan, maar dringt zich niet op en laat de mens niet vallen. De aartsbisschop heeft dat zelf ondervonden maar voegt hij eraan toe dat het geloof er niet alleen maar in de crisis is.

Geloofsgesprek: zondag 7 november, 9.35 uur, Nederland 2.
Eucharistieviering: zondag 7 november, 10.00 uur, Nederland 2.