Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisdom Utrecht publiceert Pastoraal Jaarverslag 2009

Aartsbisdom Utrecht publiceert Pastoraal Jaarverslag 2009

Het Aartsbisdom Utrecht heeft deze week het Pastoraal Jaarverslag 2009 uitgebracht. Onder het kopje ‘Hoopvol de toekomst tegemoet’ stelt mgr. Hoogenboom in de inleiding dat het aartsbisdom in 2009 net als in 2008 “in al zijn geledingen sterk in beweging bleef.” Eén van de meest in het oog springende aartsdiocesane gebeurtenissen in 2009 was de oprichting van de drie vicariaten Utrecht, Deventer en Arnhem ter vervanging van de vijf dekenaten. Voor de samenvoeging van parochies “was 2009 in alle opzichten het jaar van de waarheid,” aldus het Pastoraal Jaarverslag. “In alle parochieverbanden, ook in die waar de twijfels en weerstanden sterk waren, is het proces op weg naar de samenvoeging op gang gekomen.”

De omvang en het aantal van de processen van parochieverbanden naar samenvoegde parochies maakten het niet haalbaar alle werkzaamheden per 1 januari 2010 tot voltooiing te brengen. “Niettemin maakten per 1 januari acht parochieverbanden de stap naar de samengevoegde parochie en zullen de meeste samenvoegingprocessen in de eerste helft van 2010 kunnen worden afgerond.”
Voor de pastorale teams stond 2009 in het teken van de samenvoeging van de parochies. In het perspectief van die samenvoeging hebben de pastorale teams voor het eerst systematisch gewerkt aan een pastoraal beleidsplan. Ook de samenvoeging van parochiële caritasinstellingen is in 2009 verder voortgezet.

Digitale liturgiemap
Een andere in het oog springende activiteit in 2009 was de ontwikkeling van een digitale liturgiemap voor de viering van het H. Vormsel, die via het extranet van het aartsbisdom toegankelijk is. In de digitale liturgiemap zijn de liturgische teksten volledig uitgewerkt die voor de viering van het H. Vormsel tijdens de viering van de H. Eucharistie vereist zijn. Bovendien zijn “steeds meer geloofsgemeenschappen in 2009 gaan samenwerken in de voorbereiding op en viering van het H. Vormsel.” Dit is mede ingegeven door de richtlijn van het bisdomstaf dat er voor een vormselviering minimaal 25 vormelingen moeten zijn.
In 2009 ging in de drie vicariaten ook de Pastorale School van start, met als eerste aanbod de tweejarige basiscursus ‘Katholiek geloof en geloofsbeleving’ die 8 modules omvat.

‘Jaar van wieden en zaaien’
Verder kreeg in 2009 de Roepingenraad een nieuwe samenstelling. Deze raad organiseerde diverse activiteiten tijdens het ‘Jaar van de Priester’ dat van juni 2009 tot juni 2010 liep. In 2009 was ook de bisdombedevaart naar Lourdes, waaraan bijna 1100 pelgrims deelnamen. Op 7 december werd bekendgemaakt dat paus Benedictus XVI mgr. Th.C.M. Hoogenboom en mgr. H.W. Woorts had benoemd tot hulpbisschop van Utrecht.
In november maakte mgr. Eijk zijn besluit bekend om de Priesteropleiding Ariënskonvikt per 1 augustus 2010 te sluiten. De voornaamste reden is het sterk teruggelopen aantal priesterstudenten. Gelet op de kwetsbare financiële situatie waarin het aartsbisdom zich, ondanks een drastische reorganisatie, nog altijd bevindt, bleek handhaving van een eigen priesteropleiding financieel helaas niet langer haalbaar. Wel wordt er een nieuwe afdeling van de aartsdiocesane curie opgericht: het Ariënsinstituut. Dit zal activiteiten verzorgen ter voorbereiding op en uitwerking van de priesteropleiding die elders plaatsvindt.
“Zonder alles te kunnen noemen, maakt het pastoraal jaarverslag van het Aartsbisdom Utrecht over 2009 heel duidelijk dat de veelomvattende reorganisatie van het aartsbisdom in steeds sterkere mate gepaard is gegaan met nieuwe pastorale plannen, initiatieven en activiteiten op het niveau van de parochies, de vicariaten en het diocees. Het is duidelijk: 2009 was in vele opzichten een jaar van wieden en zaaien, maar dat niet alleen: er mocht in vele opzichten ook al geoogst worden. Danken wij de Heer van de oogst hiervoor en bidden wij om Zijn zegen over het Aartsbisdom Utrecht en allen die zich daarmee verbonden op voorspraak van de heilige Willibrord,” zo concludeert mgr. Hoogenboom.

Voor de volledige tekst van het Pastoraal Jaarverslag 2009 klik hier.