Aartsbisdom > Nieuws > Opbrengst actie ‘in de steigers’ al ruim € 50.000

Opbrengst actie ‘in de steigers’ al ruim € 50.000

Sinds 24 april 2010 loopt de actie ‘in de steigers’: een geldinzamelingsactie ten behoeve van de restauratie van de H. Michaëlkerk in Schalkwijk. De teller op de thermometer naast de kerk is nu al voorbij de € 50.000,-. Dit mooie resultaat is tot stand gekomen doordat bewoners van Schalkwijk, Tull en’t Waal en omgeving gul hebben gegeven voor de restauratie van een item dat hen aansprak. Een aantal van hen heeft dat heel snel in de eerste dagen van de actie gedaan. Omdat zij zeker wilden zijn, dat zij ook ècht het item van hun eerste keuze gingen financieren; waarbij ze konden kiezen uit een mooi vormgegeven fotoboekje. Anderen nemen meer tijd om na te denken over waarvoor zij kiezen. Hierdoor komt nog steeds geld binnen. De actie loopt dan ook nog zolang de restauratie bezig is.

Direct na de start van de actie stroomden de reacties binnen bij Arie van Rooijen, voorzitter van de locatieraad en bij Mans Vulto, voorzitter van de restauratiecommissie. Tijdens het contact bleek, dat er eigenlijk elke keer wel een bijzondere reden was, waarom mensen voor iets kozen, zoals: “Mijn overgrootvader heeft dit indertijd geschilderd in de kerk, daarom wil ik nu ook graag deze schilderingen financieren.” Of: “Ik heb destijds bij een eerdere restauratie meegeholpen bij het afbikken van de tegelvloeren, toen ik nog een kleine jongen was in de jaren dertig. Nu wil ik graag ook dit item helpen meefinancieren.” Ook Antonius en natuurlijk Maria bleken voor veel mensen van grote waarde. De actuele stand van zaken is te vinden op de site van de kerk: www.michaelschalkwijk.nl.

restauratiekerkklein

Voortgang restauratie
Ondertussen wordt er hard gewerkt in en rond het kerkgebouw. Het stukwerk in de gewelven van het middenschip is klaar. In de dagkapel en het portaal is alle loszittende stucwerk afgehakt. De toren verkeert in aanmerkelijk slechtere staat dan aanvankelijk was gedacht. Deze slechte staat is ook de oorzaak van het kapot gaan van het stukwerk in het portaal, zangzolder en dagkapel. In de toren moeten dan ook vele stenen en voegwerk vervangen worden om hem weer volledig waterdicht te maken.
In de zijbeuken gaat men nu ook beginnen met het repareren van het stukwerk op de begane grond. Aan de buitengevels is men nu volop bezig om de slechte voegen uit te slijpen en de kapotte stenen uit te hakken. Dit alles is, net als bij de toren, nodig om de gevels waterdicht te krijgen. De slechte dakgoten zijn inmiddels vervangen of gerepareerd. Al met al ligt de parochie geheel op koers om de restauratie op 1 maart 2011 af te ronden.