Aartsbisdom > Nieuws > 450-jarig jubileum Huissense Umdracht met mgr. Eijk

450-jarig jubileum Huissense Umdracht met mgr. Eijk

Aartsbisschop W.J. Eijk ging zondag 6 juni voor in de Umdracht te Huissen. Deze sacramentsprocessie werd voor de 450ste keer gehouden. Onder een stralende zon trok de grote stoet door de Huissense straten. Tijdens een deel van de processie droeg mgr. Eijk de monstrans. Ook verzorgde hij de homilie in de Stadsparochiekerk. Thema van de Umdracht was dit jaar ’Blijf bij ons Heer’.

2010-6-juni-processie-arch-h-h-131-markt

In de Stadsparochiekerk ontving dhr. Toon Dicker uit handen van mgr. Eijk de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice. Dit onder meer vanwege het werk dat hij sinds 1949 voor de Umdracht verricht.

2010-6-juni-processie-arch-h-h-262-stadskerk-toon-dicker

Mevr. Corrie Jeurissen-Siepman, die al meer dan veertig jaar actief is voor de processie, kreeg de Speld van Verdienste van de gemeente Lingewaard.

Rond de Umdracht waren diverse activiteiten georganiseerd, zoals een festival voor kerkkoren, een expositie en een schoolproject.

2010-6-juni-processie-arch-h-h-210-helmichstr

Meer informatie: www.huissenseumdracht.nl en www.kerkhuissenstad.nl

Foto’s: Hans Hoen