Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Eijk gaat voor in Umdracht van Huissen

Mgr. Eijk gaat voor in Umdracht van Huissen

Aartsbisschop dr. W. Eijk gaat op 6 juni voor in de jubileumumdracht in Huissen. Tijdens een deel van de Sacramentsprocessie zal mgr. Eijk de monstrans dragen en hij verzorgt de homilie in de stadsparochiekerk. Als thema van de Umdracht, die al minstens 450 jaar door Huissen trekt, is gekozen ‘Blijf bij ons Heer.’

Mgr. Eijk en de andere priesters die deelnemen aan de Umdracht (vertrek om 11.00 uur vanuit de stadsparochiekerk), zullen tijdens de plechtigheid de kazuifels en koormantels dragen waarvoor de Huissense gemeenschap tijdens de afgelopen kerstmarathon geld heeft ingezameld. Deze actie, die op touw was gezet door Huissen TV, bracht een recordbedrag van ruim elfduizend euro op.

umdracht-logo

Korenfestival en expositie
Er zijn diverse activiteiten georganiseerd rond de Umdracht. Zo is er op zaterdag 5 juni in de stadsparochiekerk van Huissen een groot festival voor kerkkoren. Het evenement is bedoeld voor alle kerkkoren van de gemeente Lingewaard. Het eerste koor begint om 13.00 uur en rond 17.00 uur zal de bijeenkomst worden afgesloten met een samenzang.
In stadsmuseum Hof van Hessen is momenteel een expositie te zien over de Huissense Umdracht. De tentoonstelling toont onder meer foto’s van de Umdracht, zoals die honderd jaar geleden door Huissen trok. Dat geeft niet alleen een fraai beeld van de enorme belangstelling die er in die dagen voor de bedetocht bestond, maar het laat ook goed zien hoe Huissen er voor de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog uit heeft gezien. Daarnaast zijn er andere elementen van de jaarlijkse processie te zien, zoals de monstrans en authentieke elementen uit de Umdracht van vroeger.

Uniek schoolproject
Tweeduizend Huissense kinderen werken deze weken aan een uniek schoolproject. Alle zeven plaatselijke basisscholen besteden op de één of andere manier aandacht aan de Huissense Umdracht. Het is in Huissen nog nooit eerder gebeurd dat alle basisscholen gelijktijdig aan hetzelfde project werken. Het project wordt afgesloten met een samenkomst van de kinderen in de stadsparochiekerk op donderdag 3 juni, drie dagen voor de Umdracht.

Meer informatie: www.huissenseumdracht.nl