Aartsbisdom > Nieuws > Tabernakel gestolen uit kerk Epe

Tabernakel gestolen uit kerk Epe

Uit de Sint Martinuskerk in Epe is deze week het tabernakel gestolen. Dat meldt Omroep Gelderland. Woensdagavond 1 december om half 7 ’s avonds ontdekten enkele parochianen dat het tabernakel was verdwenen.

“We weten niets van een restauratie of uitleen, dus we mogen toch wel aannemen dat het ontvreemd is,” zo liet een woordvoerder van de kerklocatie aan Omroep Gelderland weten. Er zijn volgens hem twee mensen voor nodig om het kluisje te kunnen tillen. Het tabernakel is volgens de woordvoerder niet veel geld waard, maar heeft voor de kerkgemeenschap een grote waarde: in deze kluis wordt immers het Heilig Sacrament (de geconsacreerde hosties) bewaard.
De Martinuskerk in Epe vormt samen met de kerklocaties van Loenen-Eerbeek, Klarenbeek, Twello, Bussloo, De Vecht, Vaassen de HH. Franciscus en Clara parochie.