Aartsbisdom > Nieuws > Drie priesterkandidaten officieel aanvaard

Drie priesterkandidaten officieel aanvaard

Het Aartsbisdom Utrecht vierde op 18 december, een week voor Kerstmis, een bescheiden feestje. Hein van den Berg, Henk van Hamersveld en Johan Rutgers ontvingen hun admissio, hetgeen betekent dat ze officieel door de aartsbisschop zijn aanvaard als priesterkandidaten om op termijn de wijdingen tot diaken en priester te ontvangen.

Tot voor kort vond de admissio altijd plaats in de periode voor de diakenwijding. De Kerk ziet het echter als een eerste stap op de lange weg die de vorming tot het priesterschap is. Met deze admissio spreken de kandidaten uit hun roeping te verdiepen en zich te wijden aan hun studie en de ontwikkeling van hun geestelijk leven.

SAMSUNG DIGITAL CAMERAHein van den Berg (29) werd geboren in ‘s-Gravenhage en koos na zijn middelbare school voor de studie Theologie in Nijmegen. Langzaam groeide het verlangen naar het priesterschap en in 2007 meldde hij zich bij het Ariënskonvikt in Utrecht. Hij zette zijn theologiestudie voort aan de Faculteit Katholieke Theologie. Na de sluiting van het Ariënskonvikt verhuisde Hij naar het grootseminarie de Tiltenberg in Vogelenzang, waar hij zijn priesterlijke vorming ontvangt. De studie aan de FKT zet hij echter voort.

Henk van Hamersveld (29) is geboren en getogen in Hooglanderveen bij Amersfoort. Hoewel de gedachte om priester te worden in zijn jeugd af en toe al speelde, meldde hij zich pas vorig jaar bij het Ariënskonvikt. Wel studeerde hij al aan de Faculteit Katholieke Theologie. Ook hij verhuisde in de zomer naar de Tiltenberg en zet zijn studie aan de FKT voort.

Johan Rutgers (25) groeide op in het Gelderse Hengelo. Na een studie Sociaal Pedagogisch Werk meldde hij zich in 2008 bij het Ariënskonvikt. Aanvankelijk volgde hij zijn opleiding aan de Faculteit Katholieke Theologie in Utrecht, maar na de sluiting van het konvikt en de verhuizing naar de Tiltenberg zet hij zijn studie voort op het grootseminarie in Vogelenzang.

Voor de kandidaten is de admissio een belangrijke stap. Het is voor hen de officiële aanvaarding van de kant van de Kerk van hun verlangen om priester te worden. Daarom waren hun ouders en enkele bekenden naar Utrecht gekomen om bij deze belangrijke dag in het leven van hun zoon aanwezig te zijn. Rector P. Kuipers van het Ariënsinstituut had als gedelegeerde voor de priesterstudenten de eer om hen formeel naar voren te roepen, waarop mgr. Eijk hun voornemen om zich tot priester te laten vormen met vreugde aanvaardde. Omdat de kandidaten op de Tiltenberg wonen, waren ook rector J. Hendriks en inwonend priester B. Putter met enkele studenten naar Utrecht gekomen om de viering bij te wonen.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

V.l.n.r.: B. Putter, Henk van Hamersveld, aartsbisschop Eijk, Johan Rutgers, rector P. Kuipers (Ariënsinstituut), Hein van den Berg, rector J. Hendriks (De Tiltenberg).