Aartsbisdom > Nieuws > Grenswijziging Aartsbisdom Utrecht

Grenswijziging Aartsbisdom Utrecht

Per 1 januari 2011 wordt de grens van het Aartsbisdom Utrecht en het Bisdom Rotterdam gewijzigd in die zin, dat de H. Hippolytusparochie te Kamerik van het Aartsbisdom Utrecht overgaat naar het bisdom Rotterdam. Per dezelfde datum gaat de H. Paulus parochie te Loosdrecht van het Aartsbisdom Utrecht over naar het bisdom Haarlem-Amsterdam. De parochianen zijn in het Kerstweekend van deze grenswijziging op de hoogte gebracht.

Voor beide parochies geldt dat ze veel meer gericht zijn op buurparochies in de bisdommen Rotterdam en Haarlem-Amsterdam. In goed overleg met moderator pater M.A. de Korte cp en de betrokken parochiebesturen van de federatie ‘Pax et Bonum’ hebben de aartsbisschop van Utrecht en de bisschop van Rotterdam op 11 augustus 2010 gezamenlijk aan de Congregatie voor de Bisschoppen te Rome een met redenen omkleed verzoek voorgelegd om toe te stemmen in een grenswijziging waardoor de H. Hippolytus parochie te Kamerik overgaat van het Aartsbisdom Utrecht naar het bisdom Rotterdam.
Diezelfde dag legden de aartsbisschop van Utrecht en de bisschop van Haarlem-Amsterdam het verzoek neer in Rome om de H. Paulus parochie te Loosdrecht van het Aartsbisdom Utrecht naar het Bisdom Haarlem-Amsterdam te laten overgaan. Op 6 november 2010 stemde de Congregatie voor de Bisschoppen met beide verzoeken in.

Voor de volledige brief aan de parochianen van Kamerik, Woerden, De Meije-Zegveld en Oudewater klik hier.
Voor de volledige brief aan de parochianen van Loosdrecht en Hilversum e.o. klik hier.