Aartsbisdom > Nieuws > Bijzondere ‘catalogus’ steunt restauratie H. Michaëlkerk

Bijzondere ‘catalogus’ steunt restauratie H. Michaëlkerk

De inwoners van Schalkwijk, Tull en ’t Waal en omgeving ontvangen uiterlijk zaterdag 24 april een enveloppe met bijzondere inhoud: een klein fotoboekje met zo’n 65 unieke afbeeldingen van items uit de te restaureren H. Michaëlkerk van Schalkwijk. Hierbij zit de directe mogelijkheid een gift te doen voor het opknappen van een persoonlijk gekozen item. Op deze manier wil de restauratiecommissie mensen de exclusieve kans geven om iets te doen voor het unieke gebouw, waarmee de meesten op één of andere manier een band hebben.

‘In de steigers’ is een actie voor de inwoners van Schalkwijk, Tull en ’t Waal en omgeving: “De H. Michaëlkerk leeft toch in de eerste plaats voor hen. Of mensen nu wel of niet lid zijn van de Rooms-Katholieke Kerk, dat maakt voor deze actie niet uit,” zo laat de restauratiecommissie weten. “Het markante gebouw heeft voor velen een belangrijke functie. Mensen hebben er hun feestelijke trouwdienst. Bij overlijden van dorpsbewoners wordt hier de avondwake en de uitvaartmis verzorgd. Ook zijn er regelmatig concerten, waarbij vaak het Bätz-orgel centraal staat.” Maar ook de kerststal en de zegening van de tourfietsen voor de start van de Tour de Schalkwijk bindt velen aan de kerk.

‘Bijzondere band’
Daarom krijgen déze bewoners als eerste de kans om te kiezen voor een item dat ‘in de steigers’ staat. Zo kunnen zij kiezen voor iets dat hen bijzonder aanspreekt. Natuurlijk bepalen zij zelf hoeveel zij hiervoor willen geven. “Willen zij er echter zeker van zijn dat hun gift ook ècht gaat naar het gekozen item gaat, dan moeten zij snel hun keuze doorgeven. Want: wie het eerste komt, het eerste maalt!” Het is ook mogelijk om gezamenlijk met alle gezinsleden, of met een aantal vrienden een item te kiezen en dit te financieren.
Mans Vulto, voorzitter restauratiecommissie: “Stel dat je net zo heet als een profeet of apostel, dan is het toch èrg leuk om hier speciaal voor te geven? Of misschien heb je een bijzondere band met een mooie schildering van een sterrenbeeld, dan doe je daar toch wat mee? Zelfs je plaats in de kerk, de bank waar je vaak op zit, kun je financieren!”

schalkwijk-binnen

Subsidie
Met de restauratie is gestart in december 2009. Naar verwachting is de afronding hiervan rond januari 2011. De Rijksdienst voor Cultureel erfgoed verleende vorig jaar aan het parochiebestuur een subsidie van € 1.946.571: dit vormt 70 procent van de begroting van de restauratie. De overige 30 procent (€ 845.000) bekostigt de parochie zelf. Daarbij komt nog een ‘verlanglijst’ met niet-subsidiabele onderdelen, zoals: verlichting, toiletgroepen en elektrische installatie, waarvoor de restauratiecommissie zich richt op donaties en activiteiten die geld opleveren.