Aartsbisdom > Nieuws > Pater Boksebeld op Haïti: dank voor steun uit aartsbisdom

Pater Boksebeld op Haïti: dank voor steun uit aartsbisdom

In maart heeft het aartsbisdom 135.000 euro overgemaakt voor het opbouwprogramma van pater Wim Boksebeld in Haïti. Dit land werd op 12 januari dit jaar getroffen door een zware aardbeving. Boksebeld, die afkomstig is uit Raalte, heeft half april in een e-mail aan aartsbisschop Eijk zijn hartelijke dank overgebracht voor de gulle gaven vanuit het aartsbisdom: “Nogmaals heel hartelijk dank voor alles wat u voor ons doet om ons te helpen. Ik hoop dat u die dank ook wilt overbrengen aan alle parochies die aan de collecte van 23 en 24 januari hebben meegewerkt.”

Het bedrag van 135.000 euro is een (voorlopig) prachtig resultaat van de flitsactie ‘Aartsbisdom Utrecht steunt de slachtoffers in Haiti’. En… nog steeds komt het geld binnen voor het project en worden er acties ondernomen.

‘Regenseizoen’
Pater Boksebeld s.d.b. is al vele jaren werkzaam op Haïti. Sinds enkele jaren leidt hij daar het project ‘kleine schooltjes van Pater Bohnen’. Kort voor Pasen liet pater Boksebeld middels een bericht aan de mensen in Nederland weten hoe de situatie in Haïti momenteel is: “Het regenseizoen is begonnen en de stormen worden verwacht. De tentenkampen liggen echter op de meest onmogelijke plekken en het is nu van groot belang dat er veiligheidsmaatregelen worden getroffen die aardverschuivingen voorkomen.”
Hij vervolgt: “Zo goed en kwaad als het kan, komt het leven op gang. Als het aan de regering ligt, gaan alle scholen na Pasen weer open. Met leuzen als: ‘Go to school’ en ‘Back to school’ wordt geprobeerd kinderen en hun ouders te overtuigen dat het belangrijk is om naar school te gaan.”

Noodlokalen
Pater Boksebeld probeert op lege terreintjes en daar waar reeds puin geruimd is, houten noodlokalen te bouwen zodat de kinderen droog en veilig zitten. Hij zegt: “Het blijft een vreemde ervaring om helemaal opnieuw te moeten beginnen. Maar er ligt wel een basis waarop we verder kunnen bouwen. Geluk bij dit ongeluk is dat de bakkerij is blijven staan. We kunnen de kinderen van brood blijven voorzien. Daarbij gaan de mensen niet bij de pakken neer zitten. We steunen hun hoop, door onze krachten hernieuwd in te zetten voor de kinderen en hun families. De financiële steun maar ook de gebeden uit het aartsbisdom, uit Raalte mijn geboorteplaats en vele andere goede gaven, bemoedigen ons in ons werk.”

Benefietconcerten
De acties gaan door: er wordt in de Achterhoek een serie van vier benefietconcerten gegeven door het regionale Gospelkoor ‘Inspiration-Vorden’. Dit koor bestaat 35 jaar. Ze zijn geraakt door de woorden van pater Wim Boksebeld: “We moeten vooruit, we moeten opbouwen.” De opbrengst van deze vier benefietconcerten is dan ook bestemd voor de actie van ons aartsbisdom. Het laatste concert waar ook de familie van pater Boksebeld aanwezig zal zijn om het laatste nieuws te kunnen vertellen, is op 8 mei, om 20.00 uur in de R.K. Christus Koning Kerk te Vorden met medewerking van het Vordens mannenkoor.

haiti-for-collage-w-boksebeld