Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. K. Kasteel postulator zaligverklaringsprocessen Ariëns en Dora Visser

Mgr. K. Kasteel postulator zaligverklaringsprocessen Ariëns en Dora Visser

Mgr.dr. K. Kasteel, hoofdprelaat van de Heilige Stoel, is op voordracht van aartsbisschop mgr.dr. W. Eijk en met goedkeuring van de Heilige Stoel benoemd tot postulator van de apostolische fase in de zaligverklaringsprocessen van Alphons Ariëns en Dorothea Visser. Pastoor Ten Have, auteur van de ‘spirituele biografie’ van Ariëns die eind 2008 verscheen, is benoemd tot vice-postulator inzake het eerste proces. Een postulator is een priester die optreedt als officiële begeleider en aanvrager van een proces tot zalig- of heiligverklaring.

In de apostolische fase wordt beproefd wat er op diocesaan niveau is vastgesteld. De postulator dient onder meer te bewijzen dat de betrokken persoon de christelijke deugden op heldhaftige wijze heeft beoefend en de bewijsvoering van de wonderen te verzorgen, die op voorspraak van de kandidaat-zalige of kandidaat-heilige zijn geschied.

mgrkasteel
Mgr.dr. K. Kasteel

Alphons Ariëns
Alphons Ariëns (1860-1928) kreeg bekendheid als drankbestrijder en voorvechter van de arbeidersrechten, vooral in de stad Enschede. Zijn zaligverklaringsproces startte in 1958. In januari 2005 riep het Aartsbisdom Utrecht op tot getuigenissen over Alphons Ariëns, een nieuwe stap in het proces dat uiteindelijk moet leiden tot zijn zaligverklaring. Op 9 mei 2005 installeerde kardinaal Simonis een diocesane rechtbank die moet vaststellen of rondom de persoon van Ariëns een bepaalde verering is ontstaan en dat hij ‘door het volk’ als een heilige wordt beschouwd en ervaren. Priester H. ten Have van het Aartsbisdom Utrecht publiceerde eind 2008 een biografie over Ariëns (‘De liefde van Christus laat ons geen rust’), waarin diens spiritualiteit centraal staat.

Dora Visser
De mystica Dorothea (Dora) Visser (1819-1876), die vanaf haar twaalfde jaar gedeeltelijk verlamd was, zou eind 1843 voor het eerst de stigmata hebben ontvangen. Een speciale tijdelijke rechtbank van het Aartsbisdom Utrecht zette in september 2005 een eerste stap op weg naar haar zaligverklaringsproces. Op haar voorspraak was, zo stelde de rechtbank vast, zes jaar eerder een man die niet meer kon lopen op onverklaarbare wijze genezen. Deze bevindingen zijn naar de Heilige Stoel gestuurd, waar beoordeeld moet worden of er daadwerkelijk sprake is van een wonder. Inmiddels wordt gewerkt aan een ‘Vita Documentata’ van Dora Visser: een uitgebreid en gedocumenteerd verhaal over haar leven en de betekenis van haar leven voor anderen. Ook zo’n ‘Vita Documentata’ is noodzakelijk om een zaligverklaringsproces te starten.

Tags: ,