Aartsbisdom > Nieuws > Half miljoen voor Utrechtse St. Augustinuskerk

Half miljoen voor Utrechtse St. Augustinuskerk

Vanuit de subsidieregeling Erfgoedparels draagt de provincie Utrecht dit jaar 3,3 miljoen euro bij aan de restauratie van zeventien rijksmonumenten. Hieronder zijn vijf kerken, waarvan vier rooms-katholieke. Dit maakte de provincie vorige week bekend. De Utrechtse St. Augustinuskerk ontvangt maar liefst € 500.000 subsidie.

Daarnaast zijn er bijdragen voor de Sint Jozefkerk in Achterveld (Leusden), de Sint Bavokerk in Harmelen en de Onze Lieve Vrouwe ten Hemelopneming kerk te Houten. Onder de gehonoreerde projecten zijn verder zes historische buitenplaatsen, twee scholen, een klooster, een museum, een begraafplaats en een onderdeel van een kerk (retabel). “Met behulp van deze bijdragen blijven deze markante monumenten behouden en wordt een aanzienlijke bijdrage geleverd aan het wegwerken van de restauratieachterstand,” aldus de provincie.

“De rijksmonumenten vormen een belangrijk deel van het culturele kapitaal van onze provincie. Daar moeten we met z’n allen zuinig op zijn,” aldus gedeputeerde Mariëtte Pennarts. “Monumentenzorg is geen zorg van overheden alleen. Het zijn primair de eigenaren die de verantwoordelijkheid dragen voor de instandhouding van hun bezit en de monumentale waarde daarvan. De provincie heeft vooral een ondersteunende taak, zowel richting gemeenten als richting eigenaren,” zo vervolgt zij.
Naast het verstrekken van restauratiesubsidie heeft de provincie Utrecht ook de Utrechtse Erfgoedmonitor ontwikkeld. Deze maakt de omvang en urgentie inzichtelijk van restauratie- en onderhoudsopgaven van alle rijksmonumenten.

Foto: interieur St. Augustinuskerk te Utrecht

Tags: ,