Aartsbisdom > Nieuws > Plechtige overdracht Ludgerreliek aan Aartsbisdom Utrecht

Plechtige overdracht Ludgerreliek aan Aartsbisdom Utrecht

Hulpbisschop mgr. Theodorus Hoogenboom heeft tijdens de jaarlijkse Ludgerherdenking op zondag 4 september in Essen-Werden (in het Duitse Ruhrgebied) een relikwie van de heilige Ludger in ontvangst genomen. Hij ontving de Ludgerreliek uit handen van hulpbisschop mgr. Franz Vorrath van het bisdom Essen. De heilige bisschop Ludger (in Duitsland staat hij trouwens bekend als Liudger of Ludgerus) werd geboren te Oud-Zuilen omstreeks het jaar 742. Hij stierf te Billerbeck/Coesfeld op 26 maart 809.

De plechtige overdracht of translatio van de Ludgerreliek vond plaats in de overvolle St. Ludgerus Basilika en werd ook bijgewoond door ongeveer 35 Nederlandse pelgrims, onder wie vertegenwoordigers van de Ludgerkring Oost-Gelderland en het Ludgercomité van het Aartsbisdom Utrecht. De overdracht van de relikwie van de heilige Ludger vond plaats na afloop van de traditionele processie waarbij het gebeente van de heilige Ludger onder grote publieke belangstelling en deelname in een reliekschrijn door de stad Essen-Werden was gedragen.

Het kleine, door kardinaal Simonis gecertificeerde, partikel uit Ludgers gebeente was ooit in het bezit van de Friese Ludgerkenner Klaas Sierksma. Na diens dood enkele jaren geleden is de relikwie overgegaan naar het Ludgercomité (de Communitas Sancti Ludgeri) in Essen-Werden aan de Ruhr, alwaar Ludger in de jaren 796-804 een Benedictijnerabdij stichtte en waar hij ook is begraven.

ludgerreliek-overdracht-2 ludgerreliek-overdracht-3

Historische banden
De relikwie van Ludger krijgt voorlopig een plaats in de Utrechtse St. Ludgerus parochie. De nieuwe bestemming van de relikwie wordt echter de St. Willibrorduskerk in Vierakker. Vierakker/Wichmond heeft historische banden met de heilige Ludger, zoals in 2009 bij de herdenking van zijn 1200ste sterfdag tot uitdrukking kwam door de oprichting van het Ludger gedenkteken aan de oever van de Gelderse IJssel. De overbrenging naar Vierakker zal plaatsvinden op 1 april 2012, de eerste zondag na Ludgers sterfdag. Dit wordt gecombineerd met de inmiddels op die dag gebruikelijke jaarlijkse Ludgergedachtenis in Nederland.

In Vierakker/Wichmond is inmiddels een werkgroep geformeerd die als doel heeft om de aandacht voor de heilige Ludger te stimuleren. Mgr. Hoogenboom: “Met vreugde mogen we constateren dat de belangstelling voor en de verering van de heilige Ludger in het Aartsbisdom Utrecht toeneemt. Na het proces van samenvoeging van parochies in het Aartsbisdom Utrecht dragen twee parochies inmiddels zijn naam; de Ludgerus parochie in Utrecht en de Ludger parochie in de Achterhoek. Rond 26 maart, de sterfdag van de heilige Ludger die de Kerk gedenkt als zijn geboortedag in de hemel, wordt in het Aartsbisdom Utrecht een Ludgerdag georganiseerd. Dat is begonnen op 29 maart 2009, bij de onthulling van het Ludgermonument bij Den Elter aan de Gelderse IJssel.”

ludgerreliek-overdracht-4 ludgerreliek-overdracht-5

‘Belangrijke impuls’
Mgr. Hoogenboom vervolgt: “Geboren in de buurt van Utrecht, mag de heilige Ludger worden beschouwd als voltooier van het werk van de grote Angelsaksische missionarissen Willibrord en Bonifatius. Deze Nederlandse missionaris en bisschop wordt vereerd in Werden, maar ook in Münster, waarvan hij in 805 de eerste bisschop werd en in Billerbeck bij Coesfeld waar hij in 809 stierf. In 2005 vond de grote Ludgerestafette van Utrecht naar Münster plaats. Zo kreeg de verering van de heilige Ludger in onze streken een belangrijke impuls.”

Bij de overdracht van de relikwie van de heilige Ludger aan het Aartsbisdom Utrecht benadrukte hulpbisschop mgr. Vorrath dat de heilige Ludger mede grondlegger is van de Kerk en de christelijke cultuur in Nederland en in het aangrenzende deel van Duitsland. Mgr. Hoogenboom verklaarde in zijn dankwoord dat de relikwie van de heilige Ludger ons herinnert aan de genade en de barmhartigheid van God die realiteit geworden is, dat wil zeggen zichtbaar en merkbaar geworden is, in het leven van de heilige Ludger.

Mgr. Hoogenboom tot besluit: “De beurtzang in de lezingendienst van het getijdengebed op de gedachtenis van de heilige Ludger, bisschop, karakteriseert treffend de persoon van deze heilige uit onze streken en vat zijn leven in dienst van God en de mensen heel mooi samen:”

“Op verstandige en bescheiden wijze vervulde Ludger de dienst van het evangelie ten bate van de hem toevertrouwde kudde, totdat hij allen met de hulp van Gods genade tot de volle waarheid had gebracht. Hij was niet bezorgd voor zichzelf, maar maakte zich tot dienaar van allen.”