Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor Van der Borgh overleden

Emeritus pastoor Van der Borgh overleden

Te Herveld is op 26 februari overleden de zeereerwaarde heer Johannes Deodatus van der Borgh, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Blaricum op 2 juli 1922. Na zijn priesterwijding op 25 juli 1948 was hij achtereenvolgens kapelaan te Doornenburg, Keijenborg, Huissen (H.H. Martelaren van Gorcum) en Utrecht (H. Gertrudis). Op 16 september 1966 werd hij benoemd tot pastoor van de H. Willibrordparochie te Herveld. Op 1 september 2000 ging hij met emeritaat.

“In zijn lange priesterleven – bijna 69 jaar, waarvan een halve eeuw in Herveld – zag hij het als zijn taak om naar het voorbeeld van Christus de Goede Herder de kudde die aan zijn pastorale zorg was toevertrouwd te leiden. Hij voelde zich zeer verbonden met de Kerk der eeuwen en de mensen. Hij kende bijna iedereen in de parochie. Dat noemde hij het ‘presentiepastoraat’, zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd.

Pastoor Van der Borgh ging veelvuldig op huisbezoek en deed volop mee aan het verenigingsleven in het dorp. Kardinaal Eijk: “Tot aan zijn emeritaat in het jaar 2000 gaf hij onvermoeibaar wekelijks godsdienstles op de scholen in Herveld, Dodewaard en Opheusden. Iedere zieke bezocht en troostte hij. Hun namen zaten in zijn hoofd en hij droeg hen liefdevol mee in zijn hart. Iedere maandagmorgen begon hij weer enthousiast aan de nieuwe preek voor de komende zondag, waarin hij Evangelie en actualiteit op een aansprekende wijze met elkaar verbond. Hij was een bevlogen (s)preker. Zijn roeping tot het priesterschap is hij altijd trouw gebleven.”

De avondwake vindt plaats op vrijdag 3 maart om 19.00 uur in de Willibrorduskerk te Herveld. De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op zaterdag 4 maart om 10.30 uur in voornoemde kerk. Aansluitend vind de begrafenis plaats op het Rooms-Katholieke kerkhof aldaar.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht.