Aartsbisdom > Nieuws > Herschikking referentschappen Nederlandse Bisschoppenconferentie

Herschikking referentschappen Nederlandse Bisschoppenconferentie

Tijdens de bisschoppenvergadering van 6 september is een nieuwe indeling gemaakt van beleidssectoren en referentschappen, zo heeft het secretariaat van de R.-K. Kerk in Nederland (SRKK) 9 september laten weten. Voor de Utrechtse bisschoppen betekent dit het volgende: mgr. Woorts behartigt voortaan de betrekkingen met het Jodendom, mgr. Hoogenboom onderhoudt vanaf nu de contacten met de Commissie van Bisschoppenconferenties bij de Europese Unie (Comece) en mgr. Eijk treedt namens de Conferentie toe tot de Raad van Europese Bisschoppenconferenties, CCEE.

“Door de toetreding het afgelopen jaar van vier nieuwe hulpbisschoppen werd het mogelijk, en vanwege het emeritaat van bisschop Van Luyn ook noodzakelijk, dat een aantal referentschappen binnen de Bisschoppenconferentie herschikt en opnieuw toebedeeld werden,” zo schrijft het SRKK in een persbericht. Een overzicht:

– De beleidssector Liturgie is van bisschop Hurkmans, bisschop van ‘s-Hertogenbosch, overgaan naar monseigneur Liesen, hulpbisschop van hetzelfde bisdom.
– Twee referentschappen van mgr. De Jong, hulpbisschop van Roermond, Jongeren en Catechese, zullen in het vervolg worden behartigd door mgr. Mutsaerts, hulpbisschop van het bisdom ‘s-Hertogenbosch.
– De referentschappen van monseigneur Van Luyn zijn als volgt verdeeld:
> Betrekkingen met het Jodendom: mgr. Woorts, hulpbisschop van Utrecht.
> De contacten met de Commissie van de Bisschoppenconferenties bij de Europese Unie (Comece) worden in het vervolg onderhouden door mgr. Hoogenboom, hulpbisschop van Utrecht.
> Aartsbisschop mgr. Eijk zal namens de Conferentie toetreden tot de Raad van Europese Bisschoppenconferenties, CCEE.
> Mgr. De Jong neemt zitting in het bestuur van de Stichting Thomas More.
De overige referentschappen blijven ongewijzigd. Een volledig overzicht is te vinden op de website van de Kerkprovincie: www.rkkerk.nl