Aartsbisdom > Nieuws > TV mis op 18 september vanuit Hengelo

TV mis op 18 september vanuit Hengelo

De rechtstreekse RKK-uitzending van de eucharistieviering komt op zondag 18 september vanuit de Lambertusbasiliek in Hengelo. Pastoor Koos Smits celebreert, presentator Leo Fijen voerde het voorafgaande ‘geloofsgesprek’ met diaken Ruud Wolthers. Het gesprek vond plaats op de drempel van de ‘week tegen eenzaamheid’, waaraan de RKK veel aandacht besteedt.

Diaken Wolthers gaat zo’n veertig keer per jaar voor in vieringen met gedetineerden. Leo Fijen: “Hij heeft van het persoonlijk contact met gedetineerden zijn levenswerk gemaakt. En hij maakt in vieringen en persoonlijke ontmoetingen mee wat eenzaamheid in het leven kan aanrichten. De mensen met een strafblad voelen zich gebrandmerkt en afgewezen door de samenleving. In hun cel komen ze zichzelf en hun afwijzing tegen, eenmaal uit de gevangenis is die eenzaamheid zo mogelijk nog groter. Want daar in de vrijheid van het alledaagse leven staan de ex-gedetineerden er nog meer alleen voor dan in hun cel.”
Ruud Wolthers praat de daden van gedetineerden niet goed, maar wijst er wel op dat mensen kunnen opstaan en een nieuw leven beginnen. “En hij weet daarom dat Christus ook en misschien juist in het hart van kwetsbare mensen het licht kan ontsteken,” aldus Fijen. “Daarom heeft de ontmoeting met ex-gedetineerden ook het geloof van Wolthers verrijkt, want Christus spreekt tot hem, juist in het dagelijks contact binnen de huizen van Justitie. Hij vindt dan ook dat kerken zich niet moeten opsluiten binnen de context van vieringen, maar geloof en leven bij elkaar moeten houden. Kerken hebben een opdracht in het gevecht tegen de eenzaamheid in Nederland. Ze kunnen de samenleving het gezicht van Christus laten zien die een naam is voor barmhartigheid en een levend voorbeeld voor gerechtigheid. Ruud Wolthers volgt graag dat voorbeeld in Twente.”

Geloofsgesprek: zondag 18 september om 10:10 uur op Nederland 2.
Eucharistieviering vanuit Hengelo: zondag 18 september om 10.30 uur op Nederland 2.