Aartsbisdom > Nieuws > Tweede catechesedag met mgr. Van den Hende

Tweede catechesedag met mgr. Van den Hende

De tweede catecheseochtend voor de Nederlandse pelgrims werd verzorgd door de Rotterdamse bisschop Van den Hende. Centraal in zijn catechese was de vraag wat de jongeren als ‘levende steen’ met hun talenten willen doen voor de Kerk en voor hun naasten. Daarbij verwees mgr. Van den Hende naar diverse bijbelteksten, en cirkelde op die manier rond het thema van het bouwen van het huis van je leven. Dat werk is tijdens dit leven nooit gedaan, zo benadrukte hij.

WJD projectleider Marc Bollerman praat de bisschoppen bij

Bij het bouwen op Christus is het volgens de Rotterdamse bisschop van groot belang om een relatie aan te gaan met God, die immers nooit ver weg is. Hij is juist dichtbij, omdat Hij onder ons heeft gewoond.
In zijn homilie tijdens de mis hernam mgr. Van den Hende de thematiek van zijn catechese van die ochtend. Hij wees daarbij onder meer op de apostel Petrus, die Jezus verloochende maar later stelde dat Jezus het fundament is waarop hij staat. Van den Hende daagde vervolgens de jongeren uit hetzelfde te doen en zich ook af te vragen: ‘Wat vraagt God van mij?’

Mgr. van den Hende tijdens catechese (foto Louis Runhaar RKK)

Bijzonder beeld
Na afloop van de viering had de Spaanse gastkerk nog iets bijzonders geregeld voor de Hollandse WJD-pelgrims. In de basiliek boven de crypte waar de catecheses zijn, staat een beroemd beeld van Jezus. Dit beeld is gisteren uit de absis omlaag gehaald en op een praalwagen gezet, om op 19 augustus mee te rijden in de Kruisweg. De Nederlandse WJD’ers hadden het voorrecht om het beeld van dichtbij te bezichtigen en erbij te bidden.

Tags: