Aartsbisdom > Nieuws > Eerste catechese op WJD verzorgd door mgr. Eijk

Eerste catechese op WJD verzorgd door mgr. Eijk

Traditiegetrouw maken drie ochtenden met catechese onderdeel uit van het programma van de Wereldjongerendagen. De Nederlandse jongeren meldden zich voor de eerste sessie op 17 augustus in de crypte van de basiliek Jésus de Medinaceli in het hartje van Madrid, vlakbij het Prado museum. Meer dan 1.000 Nederlandse jongeren woonden de catechesesessie bij. Aartsbisschop Eijk hield de jonge pelgrims voor om standvastig te blijven in het geloof, hoewel dat soms moeilijk is door de vele afleidingen.

17-08-2011-mgr-eijk-tussen-de-jongeren-2
Mgr. Eijk voor aanvang tussen jongeren (foto: Louis Runhaar / RKK)

De catechese werd voorafgegaan door enkele getuigenissen. Diaken Jos Valke van het bisdom Roermond brak een lans voor het sacrament van boete en verzoening. Het was bloedheet in de kerk, de organisatie zorgde daarom voor de aanvoer van flesjes water voor de deelnemers, die zich verder met waaiers en andere voorwerpen koelte toewuifden.

‘Religieus fastfood’
Uitgangspunt van de catechese van mgr. Eijk was het door de paus gekozen thema van deze Wereldjongerendagen: ‘Geworteld en opgebouwd in Jezus Christus, standvastig in het geloof’. Deze passage komt uit de brief van de apostel Paulus aan de christenen van Kollosse, uit de begintijd van de Kerk. Deze jonge gemeente kende een multiculturele samenleving stond nog niet heel zeker in haar schoenen als het ging om de inhoud van het geloof en liet zich dan ook beïnvloeden door allerlei zaken van buitenaf. Een soort “religieus fastfood”, aldus mgr. Eijk: “Het lijkt aantrekkelijk, maar op den duur krijg je er geen genoeg meer van en wordt een bedreiging voor je geloof in Christus. Dit was nu precies het gevaar waarvoor Paulus hen wilde waarschuwen.”

WYD 2011
Foto: Ramon Mangold / SRKK

Volgens mgr. Eijk is deze situatie uit de eerste eeuw enigszins vergelijkbaar met die van jongeren in de huidige seculiere tijd, waarin daarnaast vele religieuze opvattingen bestaan. Aartsbisschop Eijk: “Door zelfgekozen religieuze gebruiken probeerde mensen met God in contact te komen.” Maar de moeilijkheid was dat het hier ging om zuiver menselijke pogingen om met God in contact te komen, mgr. Eijk: “Het tegendeel was het resultaat: zo werd geen brug geslagen naar God, maar juist een barrière tegenover Hem opgeworpen.”
Aartsbisschop Eijk: “We moeten ons steeds realiseren dat God met ons contact wil hebben en dat Hij dat heel specifiek doet via Jezus. Als je met God, het begin en eindpunt van je leven, contact wil houden, dan is er maar één weg: Zorg dat je geworteld en opgebouwd bent in Jezus Christus en daardoor standvastig in het geloof. En hoe doe je dat? Door met God mee te werken en gebruik te maken van de mogelijkheden die Hij ons aan biedt om met Hem in contact te komen: het dagelijks gebed, het dagelijks biddend lezen in de Heilige Schrift en het regelmatig ontvangen van de sacramenten, met name dat van de Eucharistie en als je je door je handelen van God hebt losgemaakt, het sacrament van de biecht.”

17-08-2011-catechese-mgr-eijk-2
Foto: Louis Runhaar / RKK

De jongeren stonden vervolgens in kleine groepjes stil bij de woorden van de aartsbisschop. Een eucharistieviering sloot de bijeenkomst af. Hulpbisschop Woorts sprak de homilie uit, waarin hij het belang van het gebed benadrukte. “Een speciale hoek in je kamer kan daarbij helpen,” zo zei de Utrechtse hulpbisschop tot de jongeren. “Een plaats met een icoon, een Bijbel, een kruis, een brandende kaars.”

Bidden vraagt dat wij tijd maken in ons dagprogramma, zo zei mgr. Woorts: “Soms moeten we ons ertoe zetten om te gaan bidden, want er zijn altijd wel andere dingen die leuker zijn of die belangrijker lijken om te doen. Maar dan merken we op den duur dat ons geloof lauwer wordt. Zelf ben ik steeds meer gaan merken hoe belangrijk het is dat we geregeld bidden, dat ik mij mag laten voeden door het gebed, door de Bijbel, door de sacramenten, met name de Eucharistie en ook met regelmaat het sacrament van de biecht. Dat alles heb ik nodig om te blijven groeien in geloof, het geloof dat mij is voorgeleefd door mijn ouders en grootouders.”

Voor de tekst van de catechese van aartsbisschop Eijk, klik hier.
Voor de tekst van de homilie van mgr. Woorts, klik hier.

Na afloop werd mgr. Eijk geïnterviewd over zijn catechese

Tags: