Aartsbisdom > Nieuws > WJD reis Aartsbisdom Utrecht vertrokken

WJD reis Aartsbisdom Utrecht vertrokken

De bussen met de jongeren van de WJD-reis ‘Amigos en Christo’ van het Aartsbisdom Utrecht zijn op 10 augustus om 16.00 uur vertrokken. Voor vertrek was er een eucharistieviering voor de pelgrims en hun familie in de St. Catharinakathedraal te Utrecht, die werd afgesloten met een pelgrimszegen uitgesproken door aartsbisschop Eijk. De eerste halteplaats is Zaragoza, waar de ongeveer honderd deelnemers en hun begeleiders de ‘Days in the Diocese’ zullen doorbrengen. Deze dagen zijn een voorbereiding op de WJD in Madrid, van 16-21 augustus.

In Madrid zullen ze ook de honderd andere pelgrims uit het Aartsbisdom Utrecht treffen, die met diverse parochiereizen naar de WJD gaan. Daar sluiten ook aartsbisschop Eijk en hulpbisschop Woorts zich bij het gezelschap aan.

Aartsbisschop Eijk stond in zijn preek stil bij de hongersnood in de Hoorn van Afrika. De Nederlandse bisschoppen hebben de Nederlandse bevolking opgeroepen om gul te geven aan Giro 555. Ook de WJD-gangers zijn daarbij door de bisschoppen expliciet genoemd, zo memoreerde mgr. Eijk. Hij citeerde het persbericht: “Als ieder van jullie een rondje geeft aan giro 555 geef je zo 10 euro. Jullie zijn met 1200 man en vrouw op weg naar Madrid; samen doe je dan echt heel veel goeds.”

Mgr. Eijk haalde als groot voorbeeld van vrijgevigheid de heilige Laurentius aan, wiens naamdag op deze dag (10 augustus) wordt gevierd. “Deze Laurentius leefde in de derde eeuw. Als aartsdiaken van Rome was het zijn taak om Gods liefde present te stellen in de liturgie, in de verkondiging maar ook in de liefdewerken.” Hij beheerde daartoe de giften die binnen kwamen voor de behoeftigen. Tijdens de christenvervolging werd hij opgepakt door keizer Valerianus, die van hem de schatten van de Kerk eiste. “Laurentius keerde daarop terug met een grote groep armen en zei tot de keizer: ‘Dit zijn de schatten van de Kerk!’ Dat kwam hem duur te staan, hij werd tot op een rooster doodgemarteld. Maar Laurentius bleef trouw aan God en aan zijn medemens,” aldus mgr. Eijk.

‘Aangeboren egoïsme’
Verwijzend naar de Evangelielezing (Joh. 21,24-26) over de graankorrel die sterft en zo veel vrucht voortbrengt, stelde mgr. Eijk de vraag: wat betekent dat voor ons? “Je kunt je leven voor God en de medemens op verschillende manieren geven. In de marteldood zoals Laurentius, maar ook door je leven in liefde in te zetten. Maar om dat elk moment van ons leven te doen is niet eenvoudig. Daartoe moet er ook in ons iets sterven: ons aangeboren egoïsme. Dat is een voortdurende strijd, pas bij het einde der tijden zullen we er definitief van verlost zijn.” Maar de WJD, waar de jongeren als vrienden van Christus (‘Amigos en Christo’) heengaan, kan een belangrijke bijdrage leveren, aldus mgr. Eijk.

Na afloop van de viering kregen de jongeren onder meer een speciaal T-shirt en een zang- en gebedsbundel uitgereikt, waarna een korte voettocht naar de bussen volgde. Daar werden ze vervolgens uitgezwaaid door hun familie. Op 11 augustus zullen ze rond 14 uur in Zaragoza aankomen.

Eén van de groepsleiders, C. Pikkemaat pr., in gesprek met mgr. Woorts

Tags: