Aartsbisdom > Nieuws > Wereldjongerendagen voor thuisblijvers

Wereldjongerendagen voor thuisblijvers

Zo’n 1.200 jongeren uit Nederland reizen af naar de Wereldjongerendagen (WJD) in Madrid, onder hen zijn ruim 200 deelnemers uit het Aartsbisdom Utrecht. Om de Nederlandse thuisblijvers iets van het WJD-gevoel mee te geven, wordt onder het motto ‘wjd@home’ in het weekend van 20-21 augustus een programma aangeboden. Thuisblijvers uit alle bisdommen zijn welkom in bezinningshuis ‘Regina Carmeli’ te Sittard voor een uitgebreid programma met onder meer: themadiscussie en -verdieping, de kruisweg, aanbidding en mogelijkheid tot een (biecht)gesprek met een priester, eucharistieviering en natuurlijk de avondwake en de afsluitende H. Mis in Madrid op een groot scherm.

Het thema van deze 26ste WJD in Madrid ‘Geworteld en opgebouwd in Jezus Christus, standvastig in het geloof’ (vgl. Kol 2:7). Paus Benedictus XVI heeft dit thema nader uitgewerkt in zijn boodschap. “Deze boodschap is zeer de moeite waard om te lezen. Maar nog mooier is het, om deze boodschap in een ontmoeting met elkaar te delen, te bespreken, te beleven,” aldus de organisatie van deze bijeenkomst. “Voor jongeren is een WJD een onvergetelijke ervaring. Een wereldkerk ontvouwt zich. Waarden van de kerk worden zicht- en tastbaar. Het is moeilijk het gevoel van de WJD uit te leggen aan degenen die nog nooit naar de WJD zijn geweest. Voor diegenen die bij een WJD zijn geweest is geen uitleg nodig.”

‘Laatste 24 uur van de WJD’
Dit jaar gaan diverse reisgroepen uit Nederland en Vlaanderen naar Madrid. “Maar niet iedereen kan mee. Geen tijd. Geen geld. Te oud. Last van de hitte. Noem maar op,” zo stelt de organisatie van dit weekend. “Ontmoeten rondom het WJD thema kan echter ook dicht bij huis. De sfeer proeven. En met beelden van de hoogtepunten waaronder de aankomst van de paus en de kruisweg en live satellietbeelden van de avondwake en de slot eucharistieviering kunnen we ons een beetje in Madrid voelen. Kom, laten we samen komen. Jongeren en jong volwassenen, religieuzen, bisdommen, bewegingen, ordes en 30-plussers t/m 45 jaar. Samen bij de WJD@HOME. De laatste 24 uur van de WJD willen wij samen zijn met de pelgrims in Madrid. Samen. De zusters karmelietessen in het Limburgse Sittard heten je welkom.”

Aanmelden vóór 13 augustus via e-mail: wjdathome@gmail.com.

Tags: