Aartsbisdom > Nieuws > ‘Doneer voor slachtoffers van hongersnood!’

‘Doneer voor slachtoffers van hongersnood!’

De Nederlandse bisschoppen roepen op tot grote vrijgevigheid om de gevolgen van de hongersnood in de Hoorn van Afrika te bestrijden. De oproep richt zich allereerst tot parochies en geloofsgemeenschappen: “Want ik had honger en jullie gaven mij te eten,” zegt Jezus, “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan” (Mat. 25,35-40). Maar de oproep geldt ook niet-kerkelijk betrokkenen. De omvang van deze humanitaire ramp noodzaakt iedereen om solidariteit te tonen, aldus de bisschoppen.

De bisschoppen vragen aan alle gelovigen om naar draagkracht een financiële bijdrage te leveren aan de actie van de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) / giro 555. Via de kerkelijke ontwikkelingsorganisaties Bisschoppelijke Vastenaktie/Cordaid worden parochies en pastores van extra informatiemateriaal voorzien om deze oproep kracht bij te zetten. De omvang van deze noodhulp vraagt om een gecoördineerde aanpak op grote schaal. De actie van de Samenwerkende Hulporganisaties verdient daarom ook alle medewerking van gelovigen, parochies, instellingen en organisaties binnen de Katholieke Kerk.

Volgens Mgr. Punt (binnen de Bisschoppenconferentie referent voor Missie & Ontwikkelingssamenwerking) mag de onzekerheid door de financiële crisis geen belemmering zijn om ruimhartig te geven: “De verdeling van geld en goed is een kwestie van gerechtigheid, ook wereldwijd. Juist in deze tijd van de financiële crisis vraagt dat om solidariteit met de mensen in de Hoorn van Afrika, die zich in een levensbedreigende voedselcrisis bevinden. Tijdens de vakantie een keer minder naar een restaurant levert al snel een aardig bedrag op ten gunste van giro 555. Het zijn voor ons maar kleine offers, maar ze redden levens.” Ook voor de jongeren die deze zomer naar de Wereldjongerendagen in Madrid reizen, heeft hij een suggestie: “Als ieder van jullie een rondje geeft aan giro 555 geef je zo 10 euro. Jullie zijn met 1200 man en vrouw op weg naar Madrid; samen doe je dan echt heel veel goeds.”