Aartsbisdom > Nieuws > Eucharistieviering op tv komt vanuit Hengelo

Eucharistieviering op tv komt vanuit Hengelo

Zondag 10 juli komt de Eucharistieviering op tv (RKK) voor de tweede keer vanuit de Lambertusbasiliek te Hengelo. Pastoor Koos Smits celebreert, presentator Leo Fijen voerde het voorafgaande ‘geloofsgesprek’ met diaken Jan Kerkhoff Jonkman. Hij sprak met hem over het geloof in Twente, de betekenis van Maria en zijn initiatief voor monumenten voor overleden ongedoopte kinderen.

In Oost-Nederland zijn vele Mariakapellen en landkruisen te vinden. Een bijzondere Mariakapel staat in Tilligte, enkele kilometers van Denekamp gelegen. Mensen komen van ver om hier een kaarsje op te steken bij Maria. Leo Fijen: “En ze doen dat met honderden tegelijk als er een heuse processie is, met bruidjes en geelwitte vlaggen. Diaken Jan Kerkhoff Jonkman speelt een belangrijke rol bij deze processie en vertelt in het geloofsgesprek over de betekenis van Maria in Dinkelland. Het is met recht een zomerse aflevering van het geloofsgesprek dat serieus eindigt, want Jan Kerkhoff Jonkman is ook de initiatiefnemer in Twente van monumenten voor ongedoopte kinderen. Deze zomer is er onder grote belangstelling weer eentje bijgekomen, in Lattrop, vlakbij Tilligte. De diaken neemt ons mee naar de prachtige begraafplaats en legt uit waarom mensen vandaag de dag nog steeds behoefte hebben aan monumenten voor ongedoopte kinderen. Hij vertelt hartverscheurende verhalen en eindigt met een prachtig gedicht van Willem Wilmink. Kortom, Twente laat het geloof in alle schakeringen zien, als opmaat voor de eucharistieviering in de Lambertusbasiliek van Hengelo.”

Geloofsgesprek: zondag 10 juli om 09:35 uur op Nederland 2.
Eucharistieviering: zondag 10 juli om 10.00 uur op Nederland 2.

Foto St. Lambertusbasiliek Hengelo: RKK

Tags: ,