Aartsbisdom > Nieuws > Geslaagd voorbereidingsweekend WJD

Geslaagd voorbereidingsweekend WJD

Uit alle hoeken en gaten van het aartsbisdom trokken jongeren het afgelopen weekend naar Schalkhaar. Alle WJD-gangers waren uitgenodigd om elkaar te ontmoeten en zich praktisch en geestelijk voor te bereiden op de pelgrimage naar Madrid. Ze waren er bijna allemaal en beleefden twee mooie dagen. Dat schrijft pastor Anton ten Klooster (parochie HH. Twaalf Apostelen), lid van het WJD-kernteam van het Aartsbisdom Utrecht, op jongerensite Yougle.

Hij doet verslag van een weekeinde met zowel spel- en sportieve momenten als inhoudelijke verdieping. Jongerenwerker Hao Tran leverde een belangrijke bijdrage aan de innerlijke voorbereiding op de tocht naar de Wereldjongerendagen met inleidingen over onze beelden van God, de liefde van God en verzoening door Jezus Christus. Zaterdagavond was ook hulpbisschop mgr. Hoogenboom te gast, die zijn waardering uitsprak voor de aanwezige jongeren: “Er zijn vijf andere dingen die jullie hadden kunnen doen. Maar jullie hebben ervoor gekozen hier te zijn.” Mgr. Hoogenboom bleef ook in Schalkhaar om in de St. Nicolaaskerk de aanbidding te leiden.

Reisthema
Na het mooie maar intensieve uur in de kerk bleef het nog lang gezellig, aldus pastor Ten Klooster. “Marshmallows rond het vuur, slapen op een matje… en voor de echte bikkels was er een overnachting onder de sterren.” Tijdens de Eucharistieviering op zondagochtend ging vicaris Pauw in zijn preek in op het reisthema ‘Amigos en Christo’. Na de viering was het weer aanpoten voor de jongeren, schrijft Ten Klooster: rozenkransen knopen, parochianen bezoeken, een Nederlandse cultuuract voorbereiden en – jazeker – sport en spel. Ten Klooster tot besluit: “Aan het eind van dat alles werd opnieuw het WJD-lied gezongen, we zijn sterk in geloof en verbonden met Jezus Christus, onze Heer en broeder. Ook al zong iedereen van harte mee, de eerste drie keer oefenen waren toch wel nuttig… En uiteindelijk? Ging iedereen moe maar voldoen naar huis. Nos vemos in Madrid!”

Tags: ,