Aartsbisdom > Nieuws > Parochie viert fusie met Suitbertusdag

Parochie viert fusie met Suitbertusdag

Het Aartsbisdom Utrecht stond de laatste jaren grotendeels in het teken van het proces van parochiesamenvoeging, waarmee de ruim 300 parochies zijn samengegaan in 49 nieuwe parochies. Om het samengaan van acht parochies in de nieuwe Heilige Suitbertusparochie (Culemborg e.o.) te markeren, organiseerde deze parochie op zondag 26 juni een succesvolle Suitbertusdag. De dag startte met een openluchtviering die zo’n 700 parochianen trok.

De parochiesamenvoeging is niet altijd een even gemakkelijk proces geweest, memoreert pastoor Zweers: “Per 1 januari 2011 zijn de acht parochies in de West-Betuwe gefuseerd tot één parochie met een nieuwe naam: Heilige Suitbertus. Er is heel wat water door Lek, Linge en Waal gegaan om tot deze fusie te komen. Lang niet alle parochies waren het ermee eens en ook het pastorale team moest eraan wennen. Tot op het laatst heeft een aantal parochies weerstand geboden, zelfs met ontslag van bestuursleden tot gevolg. Een pijnlijk en moeizaam traject.”

Icoon en reliek
Nu de fusie er is, is het volgens hem zaak om vooruit te kijken en elkaars kracht te gebruiken. Maar hoe doe je dat? Het pastoraal team vatte het plan op om een openluchtviering te houden. En niet zomaar een viering. Op 26 juni waren alle kerken in de parochie dicht en was er één viering in het plantsoen in Buren, op de plaats van het oude kasteel van Buren.
Zo’n 700 parochianen kwamen samen en vierden samen met pastoor Zweers, diaken van der Helm, de pastoraal werkers Van Leeuwen en Van de Moosdijk de eucharistie. Uit alle gemengde en jongerenkoren uit de parochie waren twee grote koren gevormd. Bij de intocht werd een nieuw gemaakte icoon van Suitbertus meegedragen, en een reliek van Suitbertus.

‘Sprankelende dag’
De icoon zal een jaar lang een rondgang maken langs de kerken. Bij de verkondiging memoreerde pastoor Zweers hoe Suitbertus 1321 jaar geleden samen met Willibrord in Nederland aankwam en hoe Suitbertus vooral in de Betuwe missioneerde. Tijdens de kinderwoorddienst maakten zo’n tachtig kinderen een lange slinger van de kerken van de parochie, “verscheiden en toch één,” aldus Zweers. Na de viering was er een lunch. Pastoor Zweers bemoedigde de parochianen, verkleed als Suitbertus met een herdersstaf en de karakteristieke ster.
Na de lunch waren er workshops: er was een rondleiding door het mooie stadje Buren, mensen konden liturgisch bloemschikken, er was gregoriaans zingen en lectio devina, kinderen konden een eigen kerk bouwen of langs een tokkelbaan gaan. Pastoor Zweers: “Een geslaagde dag, een sprankelende dag, een inspirerende dag. Zo kun je vieren dat er veel is wat je verbindt in ons geloof in Christus, verspreid over een aantal kerken, en nu op één dag op één plek. Iedereen was het er over eens. Volgend jaar weer.”