Aartsbisdom > Nieuws > Dag van gebed voor de Kerk in China op 24 mei

Dag van gebed voor de Kerk in China op 24 mei

Paus Benedictus XVI heeft tijdens zijn audiëntie van afgelopen woensdag 18 mei gesproken over de situatie van de Kerk in China. Daarbij riep hij gelovigen op om op 24 mei te bidden voor de Kerk in dit land. De Nederlandse bisschoppen sluiten zich bij deze oproep aan. Dinsdag 24 mei is gewijd aan de Heilige Maagd Maria, Hulp der Christenen en is ook de dag van gebed voor de Kerk in China. Maria wordt onder de naam Hulp der Christenen vereerd in het heiligdom van Sheshan in Sjanghai.

De katholieken in China mogen rekenen op het gebed van hun medegelovigen overal ter wereld. Zoals de paus ook afgelopen woensdag verwoordde geven de katholieken in China aan dat zij verlangen naar eenheid met de universele Kerk en met de opvolger van Petrus. Onze gebeden kunnen ertoe bijdragen dat de Kerk in China één blijft in geloof en gesterkt in doctrine en kerkelijke verbondenheid.
In China zijn er bisschoppen, priesters en gelovigen die onder grote druk staan bij het vrij belijden van hun geloof. Met onze gebeden willen wij hen steunen.

Als voorbede op 24 mei aanstaande doen de Nederlandse bisschoppen de volgende suggestie:

“Voor Uw Kerk in China, dat zij op voorspraak van de Maagd Maria, Onze Lieve Vrouw van Sheshan, Hulp der Christenen, in eenheid met de universele Kerk en de bisschop van Rome mag leven in vrijheid en in de volheid van het katholieke geloof. Dat de Kerk in China ook in de huidige moeilijkheden haar geloof levend houdt, haar hoop sterk en haar liefde voor alle mensen vurig. Dat zij in tijden van lijden zicht houdt op Jezus Christus, de gekruisigde en verrezen Heer en dat zij trouw blijft aan de eenheid van de universele Kerk.

Heilige Maria, Lieve Vrouw van Sheshan, en Hulp der Christenen, verlicht wie in twijfel zijn, roep terug wie verdwaald zijn en vertroost wie verdrukt worden.”

olv-van-she-shan