Aartsbisdom > Nieuws > Twee medaillons evangelisten onthuld

Twee medaillons evangelisten onthuld

Als herinnering aan het 200-jarig bestaan van de Sint Petrus’ bandenkerk in Driebergen-Rijsenburg zijn zondag 8 mei twee gebrandschilderde medaillons onthuld met de symbolen van de evangelisten Marcus (de leeuw) en Lucas (het rund). De medaillons zijn ontworpen en vervaardigd door beeldend kunstenaar Ramon de Geus uit Driebergen-Rijsenburg.

Op zondag 3 oktober 2010 onthulden aartsbisschop W. Eijk en hulpbisschop mgr. H. Woorts het eerste medaillon met het symbool van Matteüs, de mens. Het vierde en laatste medaillon zal het symbool van Johannes dragen: de adelaar. Voor de symbolen is mede gekozen omdat de vier evangelisten tot de vergroting van de Sint Petrus’ bandenkerk in 1951 ramen van het toenmalige priesterkoor sierden.

De medaillons zijn aan de parochiekerk geschonken door de stichting Vrienden van Sint Petrus’ banden. Deze onafhankelijke stichting heeft als doel om fondsen te werven voor het in stand houden en verfraaien van de Sint Petrus’ bandenkerk. De stichting richt zich vooral op particulieren en ondernemers buiten de parochie die het monumentale en gezichtsbepalende kerkgebouw een warm hart toedragen.

medaillons-016-kl

(foto’s: George Marlet)