Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk wijdt Karel Donders tot priester

Aartsbisschop Eijk wijdt Karel Donders tot priester

Aartsbisschop W.J. Eijk zal op zaterdag 14 mei Karel Donders tot priester voor het Aartsbisdom Utrecht wijden. Karel Donders is afkomstig uit Arnhem en volgde zijn priesteropleiding aan de Tiltenberg, het seminarie van het bisdom Haarlem-Amsterdam. De wijdingsplechtigheid vindt plaats in de St. Catharinakathedraal (Lange Nieuwstraat 36, Utrecht) en start om 10.30 uur. Na de viering is er gelegenheid tot feliciteren in de nabijgelegen Nicolaïkerk aan het Nicolaaskerkhof.

De wijding door aartsbisschop Eijk van Donders zal geschieden door middel van handoplegging, zalving en gebed. Daarna zullen de overige aanwezige priesters de wijding bekrachtigen door handoplegging. De wijding van Donders vindt plaats daags voor Roepingenzondag (15 mei). Wereldwijd wordt op deze dag in de kerken en kloosters speciaal gebeden voor roepingen tot het priesterschap, het diaconaat, het religieuze en het godgewijde leven.

‘Eerste vrucht van samenwerking’
Karel Donders (1984) groeide op in een gezin met vier kinderen. “Het geloof werd door mijn ouders met liefde bijgebracht,” aldus de wijdeling. Na zijn middelbare school ging hij naar de priesteropleiding van het bisdom Haarlem-Amsterdam. “Daar heb ik zes jaar gestudeerd: heel belangrijke jaren van innerlijke vorming en verlangen naar het priesterschap. Na mijn afstuderen in 2009 ben ik begonnen aan een pastorale stage in de parochie van Heemstede. Een jaar heb ik daar met heel veel plezier mogen wonen en werken. Gedurende dit jaar heb ik ook de keuze gemaakt om mij voor het Aartsbisdom Utrecht kandidaat te stellen als toekomstig priester,” aldus Donders. In september startte hij met zijn pastorale taak in de parochie St. Paulus rond Groenlo in de Achterhoek. In die parochie is hij momenteel in Eibergen werkzaam als diaken.
Zijn diakenwijding vond plaats op 6 november 2010, mgr. Eijk noemde dit toen “een eerste vrucht van de samenwerking tussen het aartsbisdom en De Tiltenberg”: sinds de zomer van 2010 laat het Aartsbisdom Utrecht zijn priesterkandidaten aan dit seminarie opleiden. Mgr. Eijk benadrukte tevens de noodzaak van nieuwe priesters: “Ze zijn hard nodig. Nu zijn in het aartsbisdom nog 75 actieve priesters, over vijf jaar zijn dat er nog 50. Bid daarom om roepingen bij de Heer van de oogst, het zijn immers vooral de priesters die ons kunnen brengen tot een persoonlijke relatie met Christus.”