Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts onthult ketenen Sint Petrus

Mgr. Woorts onthult ketenen Sint Petrus

Mgr. H. Woorts (vicaris van Utrecht) heeft op 23 april aan het eind van de Paaswake in de Sint Petrus’ banden-kerk te Driebergen-Rijsenburg de vitrine onthuld met de replica van de ketenen van de apostel Petrus. De replica is een cadeau van de ‘moederkerk’ San Pietro in vincoli te Rome aan de parochiekerk van Sint Petrus’ banden bij gelegenheid van het 200-jarig bestaan in 2010.

In de basiliek van San Pietro in vincoli hangen sinds de vijfde eeuw na Christus de originele ketenen waarmee volgens de overlevering de apostel Petrus gevangen werd gehouden.
De replica is vervaardigd en naar Driebergen-Rijsenburg gekomen door bemiddeling van mgr. Woorts. Tijdens een Rome-reis met parochianen in september 2008 heeft hij het eerste contact gelegd met de rector van San Pietro in vincoli. Twee jaar later resulteerde dat in de overhandiging van de replica.
De vitrine is ontworpen door ir. René Smorenburg en gefinancierd door de stichting Vrienden van Sint Petrus’ banden. De plaats van de vitrine is zo gekozen vanwege twee nabije objecten die ook aan de apostel Petrus herinneren: het Van Rijckevorsel-raam en het beeld van Petrus. Op het gebrandschilderde raam staat de roeping van Petrus afgebeeld. Naast het raam staat het beeld van Sint Petrus met aan zijn voeten de verbroken ketenen.

Foto: George Marlet