Aartsbisdom > Nieuws > Eucharistieviering op tv vanuit Hengelo

Eucharistieviering op tv vanuit Hengelo

Op 10 april, de vijfde Zondag van de Veertigdagentijd, komt de Eucharistieviering op tv (RKK) voor de eerste maal vanuit de Lambertusbasiliek te Hengelo. Voorganger is pastoor Koos Smits, presentator Leo Fijen had met hem ook het ‘geloofsgesprek’ dat voorafgaand aan deze Latijnse Hoogmis wordt uitgezonden.

Op dinsdag 8 maart vierde pastoor Koos Smits zijn zilveren priesterjubileum. Het was die dag precies 25 jaar geleden dat kardinaal Simonis hem in de Heilig Hartkerk van Vinkeveen tot priester wijdde. Inmiddels is hij meer dan tien jaar pastoor in de Lambertusbasiliek in Hengelo, daarnaast was hij enkele jaren spirituaal van de Utrechtse priesteropleiding het Ariënskonvikt. Sinds 1 januari 2010 vormen de zes Hengelose kerklocaties één parochie: De Goede Herder.

pst-smiFranciscus
In het geloofsgesprek met Leo Fijen vertelt pastoor Smits (foto) onder meer over zijn jaren in de missie: daar beleefde hij zijn ommekeer. De vaste grond onder zijn voeten was in Nederland weggevaagd in de jaren zestig, de seminarietijd had niet tot het priesterschap geleid, een baan als leraar was een aardig alternatief maar bood geen voedsel voor zijn hart. Daarom meldde hij zich bij missionaire organisaties. Hij wilde de wereldkerk leren kennen en belandde op Papoea Nieuw-Guinea, waar hij zes jaar lang bleef. Daar zag hij aan het eind van die termijn een film over Franciscus. Dat werd de echte ommekeer. Door het voorbeeld van Franciscus werd hij geroepen, zoals hij nog nooit geroepen was.
“Als ik ergens het Evangelie terugvond, dan was het in de figuur van Franciscus,” vertelt Koos Smits. ‘Ga en herstel mijn kerk,’ kreeg Franciscus te horen. En hij deed dat, eerst letterlijk, daarna figuurlijk, uit liefde voor Christus. Dat is wat Koos Smits het meest aanspreekt: “Verliefd op Christus. Franciscus was het, ik werd het. Daarom ging ik terug naar Nederland, om Christus te dienen.” En hij bracht de geleerde lessen in Twente in de praktijk: klein is voldoende, geloof en leven horen bij elkaar, gemeenschappen bieden een context om het geloof levend te houden. Die liefde voor Christus wil hij doorgeven en daarom gaat hij ook bijna elke avond op huisbezoek – soms met succes, soms niet.

Geloofsgesprek: zondag 10 april om 09:35 uur op Nederland 2.
Eucharistieviering: zondag 10 april om 10.00 uur op Nederland 2.

Ook op zondag 10 juli (jongerenviering) en op zondag 18 september (Feest van de H. Lambertus) komt de tv-uitzending van de Eucharistieviering vanuit de Lambertusbasiliek.

Tags: ,