Aartsbisdom > Nieuws > Willibrordzondag 2011: ‘Een rijke oogst’

Willibrordzondag 2011: ‘Een rijke oogst’

De jaarlijkse Willibrordzondag (6 november) heeft in 2011 als thema ‘Een rijke oogst, de vruchten van de oecumenische dialoog’. In een brief aan de leden van de pastorale teams in het aartsbisdom, het bisdombestuur, de diakens en de emeriti schrijft bisschoppelijk gedelegeerde voor de oecumene H.Th.M. van Doorn pr. over dit thema: “‘Wij hebben meer bereikt dan wij ons veertig jaar geleden konden voorstellen of dromen.’ Dit zei Walter kardinaal Kasper tijdens de persconferentie bij de presentatie van zijn boek ‘Harvesting the Fruits’.”

Van dat boek is dit jaar ook de Nederlandse vertaling uitgekomen, zo vervolgt van Doorn in zijn brief: “Het geeft een kostbaar overzicht van de officiële gesprekken die er door de katholieke Kerk op hoog niveau gevoerd zijn met Lutherse, Gereformeerde, Anglicaanse en Methodistische kerken. Er is veel bereikt. De verschillen worden er ook in benoemd. De gesprekken gaan dus door. Aan de vele vruchten van de oecumenische dialoog is het thema van Willibrordzondag 2011 gewijd. De hernieuwde verbondenheid onder de christenen stemt tot vreugde en dankbaarheid.”

Collecte
De gedelegeerde wil de viering van Willibrordzondag dan ook van harte aanbevelen, evenals de collecte voor het werk van de Katholieke Vereniging voor Oecumene Athanasius en Willibrord. Hij spreekt de hoop uit dat “door de herinrichting van ons bisdom uw bijdrage aan het oecumenische werk in onze katholieke Kerk voortgang kan blijven vinden. Dat werk verdient ons aller steun. Zonder de eenheid van de Kerk van Christus is haar missie in deze wereld nodeloos beperkt. Naast het lidmaatschap van de leden van de vereniging is de collecte de enige bron van inkomsten. De vereniging dient de betrokkenheid en de inzet voor de eenheid van de christenen in ons land (Willibrord) en in Oost-Europa en het Midden-Oosten (Athanasius).”

Ondersteunend materiaal
Wie in de parochie of kerkgemeenschap een avond over de ‘vruchten van de dialoog’ wil organiseren, kan daarbij een beroep doen op de Vereniging voor Oecumene. Ook is er ondersteunend materiaal beschikbaar:
– Als hulp bij de bespreking van het boek Een rijke oogst is een korte notitie gemaakt met gespreksvragen.
– De poster van Willibrordzondag is begin oktober aan alle parochies gestuurd.
– Preekschets en voorbeden zijn te vinden op www.oecumene.nl, maar kunnen ook besteld worden via secretariaat@oecumene.nl, tel.: 030 2326907 of Katholieke Vereniging voor Oecumene (KVO), Biltstraat 121, 3572 AP Utrecht.

De opbrengst van de collecte kan worden overgemaakt op ING-rekening 1087628 t.n.v. de Katholieke Vereniging voor Oecumene te Utrecht, o.v.v. ‘Willibrordcollecte’.