Aartsbisdom > Nieuws > RKK tv op 2 maart vanuit Haaksbergen

RKK tv op 2 maart vanuit Haaksbergen

Het RKK tv-programma ‘Katholiek Nederland TV’, gepresenteerd door de Amersfoortse priester Roderick Vonhögen, maakte op 9 februari opnames van de gebrandschilderde ramen in de HH. Bonifatius en Gezellenkerk in Haaksbergen. De prachtige ramen zijn gemaakt door kunstenaar Diego Semprun Nicolas uit Tubbergen. Diego is de zogenaamde vijfde generatie Nicolas, de Tubbergse basiliek herbergt ramen van alle vijf generaties Nicolas.

De ramen in de HH. Bonifatius en Gezellenkerk, met sprekende afbeeldingen en felle kleuren, hebben de afgelopen jaren deze kerk in de woonwijk Veldmaat verfraaid. De ontwerpen van de ramen kwamen tot stand in samenspraak met de kunstcommissie van het Aartsbisdom Utrecht. Deze moesten aansluiting vinden bij de unieke muurschilderingen in de kerk van Jos ten Horn.
De afgelopen periode zijn er nog diverse bedragen binnengekomen van parochianen om door te gaan met het vervangen van de standaardramen in de monumentale kerk. Alle ramen die de afgelopen jaren geplaatst zijn, zijn betaald buiten de reguliere begroting om, dankzij giften afkomstig van parochianen en andere betrokkenen.

De tv-uitzending is woensdag 2 maart om 17.05 uur op Nederland 2, zie ook www.katholieknederland.nl. Dit is overigens de tweede keer in korte tijd dat de omroep RKK deze kerk in Haaksbergen bezoekt. Op donderdag 3 februari jl. (H. Blasius) was radiomaakster Mieke Lamers aanwezig om kerkgangers te interviewen over of ze wel een kaarsje opsteken en zo ja waarom en voor wie. Dit programma is reeds uitgezonden op Radio 5 (Kruispunt Radio) op zaterdag 5 februari jl., maar is nog terug te luisteren via www.katholieknederland.nl.

annunciatie-tubbergen

Annunciatie (2009)