Aartsbisdom > Nieuws > Brand in kerktoren Wijhe

Brand in kerktoren Wijhe

Een brand heeft op Nieuwsjaarsmorgen de torenspits van de OLV Onbevlekt Ontvangen kerk in Wijhe in de as gelegd. Kort na 8.00 uur ’s morgens kwam de melding dat de toren in brand stond, rond 13.00 uur was de brandweer de brand meester. Toen was de toren inmiddels ernstig beschadigd. Tijdens het blussen begonnen de klokken te luiden, wat bij de omstanders emoties opriep: “Dat luiden gaf een bizar gevoel,” zo zei burgemeester Ton Strien van Wijhe.

Hoe de brand is ontstaan is nog onduidelijk. Er wordt gedacht aan kortsluiting in het elektrische gedeelte van het uurwerk, maar zeker is dit niet. “De spits is als verloren te beschouwen,” zo laat het parochiebestuur weten. “De schade aan de kerk zelf valt gelukkig mee. Er is water vanuit achterin de kerk – alleen over de vloer- de kerkzaal in gestroomd. Dit is inmiddels al weer opgeruimd en de vochtvreters doen nu hun werk in de kerk en toren. Het zware kruis en de haan zijn gelukkig naar voren gevallen op het kerkplein en niet op het dak.” Schade-experts zullen op 3 januari de schade vaststellen, de parochie is verzekerd tegen brandschade.

Burgemeester Ton Strien noemt in de regionale krant ‘De Stentor’ de torenbrand “een echte wond” maar stelt tegelijkertijd vast dat het allemaal veel erger had kunnen zijn: “Bijvoorbeeld als er brandende stukken op de naastgelegen rooms-katholieke school waren gevallen, of op de kerk en pastorie. Dat is allemaal niet gebeurd.”

kerktoren-wijhe-3
Foto: Geert Bistervels

‘Opnieuw beginnen’
Pastoor Skiba van de Lebuinusparochie (waar Wijhe onder valt) bewoont de naastgelegen pastorie van de kerk. Hij werd ’s ochtends door de brandweer gewekt en moest in haast de pastorie verlaten. De torenspits zou kunnen vallen – deze kwam om 9.00 uur inderdaad brandend naar beneden – en het gevaar bestond dat deze op de pastorie terecht zou komen. De brand betreurt pastoor Skiba zeer, zo zegt hij in ‘De Stentor’: “Het is jammer, heel jammer. We dachten dat we na een jaar bijna klaar waren met de restauratie, we waren blij dat de steigers eindelijk weg waren. Nu moeten we opnieuw beginnen.” Maar Skiba is ook dankbaar dat de schade beperkt is gebleven tot de toren: “Dit kunnen we weer opbouwen.”
De bouwketen zouden komende week worden opgehaald, de steigers waren kort geleden verwijderd. Aan de monumentale kerk is de afgelopen maanden voor 750.000 euro verspijkerd, zo werden onder meer het metselwerk en het voegwerk vernieuwd, is er een nieuw dak geplaatst en werden de kerktoren, het kruis en de haan hersteld. Pastoor Skiba plaatste die haan vanuit een hoogwerker begin september zelf terug in de kerktoren.

haan-terug-op-kerktoren-wijhe