Aartsbisdom > Nieuws > Landelijke Taizédag in Amersfoort

Landelijke Taizédag in Amersfoort

In Amersfoort wordt op zondag 20 november een landelijke Taizédag gehouden met workshops en gebed. De dag is een voorbereiding op de Europese Ontmoeting van Taizé, eind dit jaar in Berlijn. De vorige Europese Taizé ontmoeting was eind 2010 in Rotterdam. Het programma begint om 15.00 uur in de Amersfoortse Johanneskerk.

Het middagdeel bestaat uit verschillende workshops, met als thema’s onder andere zang, bijbelinleiding en diaconaat. Om 17.30 uur is er een gezamenlijke maaltijd, en om 19.00 uur een Taizégebed.

Busreis naar Berlijn
De ontmoetingsdag is een voorbereiding op de Europese Ontmoeting van Taizé die rond de jaarwisseling in Berlijn plaatsvindt. Nederlandse jongeren die daaraan deel willen nemen, kunnen gebruik maken van het busvervoer dat Jong Katholiek en JOP (de jongerenafdeling van de Protestantse Kerk) aanbieden. De jaarlijks terugkerende ontmoeting is van 28 december t/m 1 januari. De broeders van de Franse gemeenschap Taizé nodigen jongeren ieder jaar in een andere Europese stad uit om samen de jaarwisseling door te brengen. “Deelnemers ervaren de gastvrijheid van de lokale bevolking en kunnen Gods aanwezigheid ontdekken in een stad die open staat voor mensen van verschillende tradities, culturen en religies,” zo meldt het Nederlandse katholieke jongerenwerk. Het programma bestaat uit onder meer vieringen, ontmoetingen en workshops.
De bussen uit Nederland vertrekken op 27 december naar Berlijn. In Duitsland worden de deelnemers ondergebracht bij een gastgezin in Berlijn of omstreken, of misschien in een school, kerk of sporthal. Elke ochtend komen ze samen met jongeren uit de parochie of gemeente waar ze te gast zijn. In de middag komen alle deelnemers samen in grote hallen, om gezamenlijk te eten en te bidden met de broeders van Taizé. In de middag zijn er verspreid over de stad workshops.
De Europese ontmoetingen zijn vooral bedoeld voor jongeren tussen 17 en 35 jaar. De reis kost € 170,-. Voor deelnemers ouder dan 35 jaar komt er een bedrag van € 40,- bij. Het bedrag is inclusief busreis en de onkostenbijdrage die de broeders vragen voor de deelname aan de ontmoeting.

Informatie Taizédag zondag 20 november in Amersfoort:
Locatie workshops en maaltijd: Johanneskerk, Westsingel 30 te Amersfoort.
Locatie gebed: Oudkatholieke kerk, ’t Zand 13 te Amersfoort.
Kosten: er wordt een kleine bijdrage gevraagd voor de maaltijd.
Opgeven kan bij Dorien Keus, d.keus@jop.nl.

De workshops en de maaltijd zijn bedoeld voor jongeren (15-30 jaar), bij het gebed is iedereen welkom.

Tags: