Aartsbisdom > Nieuws > Vicariaat Utrecht bezoekt Onze Lieve Vrouw van Amersfoort

Vicariaat Utrecht bezoekt Onze Lieve Vrouw van Amersfoort

De Cura van het vicariaat Utrecht kwam op donderdag 21 juni bijeen in Amersfoort voor een afsluitende bijeenkomst van dit werkseizoen. Vicaris Woorts, priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers van het vicariaat waren uitgenodigd door het pastoraal team van de parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort.

De bijeenkomst stond in het teken van de ‘Vrouwevaert’ die elk jaar op de zaterdag na Hemelvaart gehouden wordt ter herinnering aan het ‘Mirakel van Amersfoort’ in 1444. Hierbij speelt de wonderbaarlijke vondst van een klein pijpaarden Mariabeeldje onder het ijs van de bevroren gracht rond de stad een centrale rol.

vicariaat-utrecht-amersfoort-3-kl

vicariaat-utrecht-amersfoort-1a-klGruis
De bijeenkomst begon in de St. Franciscus Xaveriuskerk aan ‘t Zand. Daar bevindt zich het houten beeldje van Onze Lieve Vrouw van Amersfoort uit de 16de eeuw. Dit beeldje heeft de beeldenstorm overleefd en is afkomstig uit de voormalige R.K. St. Joriskerk. Daarna werd de Oud Katholieke kerk St. Georgius bezocht, eveneens aan ‘t Zand. In deze kerk wordt in een schrijn het gruis bewaard van het originele pijpaarden beeldje van O.L.V. van Amersfoort.
Vervolgens was er een wandeltocht door de binnenstad en bezochten de deelnemers onder meer de plaats waar het beeldje in 1444 onder het ijs werd gevonden. Een stenen uitvergroting van een Middeleeuws pelgrimsteken die deze vondst verbeeldt – geplaatst in de oude stadsmuur – markeert deze plaats (zie foto).

Kardinaal De Jong
Tevens werd de O.L.V. toren bezocht, hét meest markante teken van Amersfoort. Deze toren verbeeldt Maria met Kind. Vlakbij deze toren gingen allen in de boot voor een rondvaart om de oude binnenstad heen. Zo werd gevaren langs het klooster van de Zusters van O.L.V. van Amersfoort, alwaar kardinaal De Jong de laatste jaren van zijn leven is verzorgd en waar hij in 1955 overleed. Zijn wapen prijkt nog boven de hoofddeur van het statige huis.

vicariaat-utrecht-amersfoort-2-kl

Na de rondvaart werd het programma voortgezet in Hoogland voor de vespers in de St. Martinuskerk. Aansluitend hadden parochianen een diner bereid met Bijbelse gerechten. Deze afsluitende cura werd door alle aanwezigen zeer gewaardeerd.

vicariaat-utrecht-amersfoort-4-kl