Aartsbisdom > Nieuws > Vicariaat Arnhem bezoekt Dierense Sjoel

Vicariaat Arnhem bezoekt Dierense Sjoel

Tijdens de laatste curabijeenkomst voor de zomer hebben de priesters, diakens en pastorale werkers van het vicariaat Arnhem op 20 juni een bezoek gebracht aan de Sjoel in Dieren. Deze werd in 2009 geheel gerestaureerd door de liberaal joodse gemeente Gelderland en opnieuw in gebruik genomen. Na de oorlog was het gebouw in verval geraakt en deed het achtereenvolgens dienst als rokerij, woonhuis, timmerwerkplaats, theater en evangelische kerk.

sjoel-1

Avontuur
Mevrouw Manja Pach, voorzitter van ‘Stichting de Dierense sjoel’ vertelde over het avontuur van een zwervende joodse gemeente die in Gelderland een eigen onderdak zocht en vond in dit historische gebouw. Het heeft veel moeite gekost om de restauratie financieel rond te krijgen maar met de hulp van verschillende instanties en veel inspanningen van de gemeenteleden zelf is dit uiteindelijk toch gelukt. Marianne van Praag, rabbijn van de gemeente, sprak over het joodse leven in Nederland en schuwde daarbij de actualiteit niet van onderwerpen die de gemeenschap diep beroeren, zoals het verbod op ritueel slachten en de incidenten rond de herdenkingen op 4 mei. Tegelijk gaf zij een boeiende inkijk in de joodse spiritualiteit en de omgang met de Thora.
Aanleiding van dit bezoek van het vicariaat Arnhem was een wens die vanuit de Diocesane Werkgroep Kerk en Jodendom werd geuit: meer contact tussen joden en christenen op het niveau van parochie en gemeente.

sjoel-3 sjoel-2