Aartsbisdom > Nieuws > Eucharistieviering op tv goed bekeken

Eucharistieviering op tv goed bekeken

De eucharistieviering op tv van omroep RKK scoort goede kijkcijfers op de zondagmorgen van Nederland 2. In het eerste half jaar van 2012 keken gemiddeld ruim 100.000 mensen naar de vieringen die rechtstreeks uit één van de zeven bisdommen komen. Voorafgaand aan de televisiemis voert Leo Fijen geloofsgesprekken die een inleiding vormen op de viering. Naar die geloofsgesprekken keken in de eerste zes maanden van 2012 gemiddeld 85.000 Nederlanders.

Leo Fijen, hoofd van de RKK-zendtijd, noemt dit opmerkelijke cijfers. “De vieringen op televisie bereiken een substantieel deel van onze katholieke achterban, zeker als je bedenkt dat op zondag nog maar een kwart miljoen katholieken wekelijks naar de kerk gaat. De vieringen voorzien blijkbaar in een behoefte van veel ouderen die niet meer zelfstandig naar de kerk kunnen en zo toch betrokken blijven bij de heilige mis,” aldus Fijen.

‘Regionale verscheidenheid’
De goede cijfers zijn niet van vandaag of gisteren. Al enige tijd zijn de vieringen en geloofsgesprekken op zondag populair. Over heel 2011 scoorden de vieringen ook ruim 100.000 kijkers. “De belangstelling voor de mis op televisie is groter geworden sinds RKK elke zondag een viering uitzendt en dat niet meer doet vanaf één vaste plek. De eucharistievieringen komen uit de zeven bisdommen en boeien blijkbaar door de regionale verscheidenheid en herkenbaarheid,” aldus Leo Fijen, hoofd van omroep RKK.
Die regionale verscheidenheid heeft resultaat. Want tot januari 2010 werden de vieringen vanuit één vaste locatie uitgezonden. En het gemiddelde toen was 60.000 tot 70.000 kijkers. “De kijkcijfers hebben dus aantoonbaar een sprong gemaakt. En dat is opmerkelijk in een tijd dat kerkbezoek in het weekend nog steeds afneemt,” zo concludeert Fijen. Op 26 augustus komt de tv-mis weer vanuit het Aartsbisdom Utrecht: celebrant in de Nicolaaskerk in Baarn is pastoor Huitink. In het voorafgaande geloofsgesprek wordt teruggekeken op de succesvolle bisdombedevaart naar Lourdes die het aartsbisdom dit voorjaar met lieft 1500 deelnemers maakte.