Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts gaat voor in Umdracht Huissen

Mgr. Woorts gaat voor in Umdracht Huissen

De Utrechtse hulpbisschop mgr. Woorts ging op zondag 10 juni voor in de Umdracht te Huissen. Deze Huissense Umdracht trekt elk jaar op de tweede zondag na Pinksteren door de versierde straten van het centrum, de start is om 11 uur bij de stadskerk. Dit jaar was het de 452ste editie van deze sacramentsprocessie, en de 100ste keer dat deze op zondag werd gehouden. Onder anderen pastoor Peters van parochie De Levensbron (waarin Huissen ligt), liep mee in de Umdracht.

De viering van Sacramentsdag begon met een plechtige Eucharistieviering in de stadsparochiekerk om 10 uur. Na afloop van deze viering begon de Umdracht, met dit jaar als thema: De Eucharistie, bron van leven. Onder klokgelui en met kanongebulder trok de stoet door het centrum van Huissen.

umdracht-huissen-2012-37-kl umdracht-huissen-2012-46-kl

Werkgevers
Op 9 juni 1912 trok de Huissense Umdracht voor het eerst op een zondag door de straten van het stadje. Daarmee werd gebroken met een traditie om de jaarlijkse processie te houden op Sacramentsdag, de tweede donderdag na Pinksteren. Het is dit jaar precies een eeuw geleden dat Huissen zich schikte in die verandering. Aanleiding voor die aanpassing was destijds de druk van werkgevers. Zij weigerden nog langer om hun katholieke arbeiders vrij te geven om te kunnen deelnemen aan een processie, zoals de Huissense Umdracht.
Met de afschaffing van de doordeweekse feestdag gaf Nederland gehoor aan een besluit van paus Pius X. Landen als Duitsland en Oostenrijk kennen de feestdag (Fronleichnam) evenwel nog steeds. Onder druk van de economische omstandigheden heeft Portugal pas vorige maand besloten deze wettelijke vrije donderdag te schrappen.

umdracht-huissen-2012-33-kl

Stadscentrum
De Huissense pastoor Bodifee vreesde een eeuw geleden dat de Umdracht in het gedrang zou komen door de verschuiving naar de zondag. Hij schreef een brief naar het Tweede Kamerlid jonkheer van Nispen tot Sevenaer, die de kwestie zelfs voorlegde aan de toenmalige minister van Justitie. Een duidelijk antwoord kwam er echter niet. Daarom werd ook in Huissen besloten de Umdracht drie dagen op te schuiven. De aanpassing had geen gevolgen voor de publieke belangstelling in 1912. De biddende en zingende stoet werd door velen gadegeslagen, vooral vanuit Arnhem.
In de voorbije eeuwen is ook de route herhaaldelijk aangepast. De stoet is door vrijwel alle straten van het oude stadscentrum getrokken, met als ingrijpendste aanpassing een eenmalige bedetocht van de Huissense naar de Zandse parochiekerk in 1973 ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de parochie van de HH. Martelaren van Gorcum.

Foto’s: Hans Hoen

umdracht-huissen-47-kl umdracht-hiussen-53-kl