Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk spreekt over Moderne Devotie

Kardinaal Eijk spreekt over Moderne Devotie

In Zwolle werd op 2 juni de conferentie Moderne Devotie Anno 2012 gehouden. Vertegenwoordigers uit de kerken en de politiek verleenden hun medewerking aan het programma, dat in diverse kerken werd gehouden. Ook kardinaal Eijk hield in Zwolle een lezing, dagblad ‘De Stentor’ interviewde hem daags tevoren over de rol van de Moderne Devotie in deze tijd. Het gedachtegoed van Geert Groote en vooral Thomas a Kempis (zie afbeelding) kan een brug slaan tussen het individualisme en de innerlijke (religieuze) beleving, zo meent kardinaal Eijk.

Net als in de tijd van de Moderne Devotie (eind 14de eeuw) bevindt de kerk zich momenteel in een crisis, aldus kardinaal Eijk, “maar ook nu zijn er weer mensen die bewust willen leven en radicaal en met overgave een keuze willen maken voor Christus en Zijn Kerk. Niet direct door het individualisme af te zweren en zich over te geven aan de gemeenschap, maar juist door heel persoonlijke keuzes te maken. De Moderne Devotie biedt daarvoor aanknopingspunten; eerst persoonlijke (om)vorming en daarna bewuste keuzes maken voor de totale gemeenschap, waarin mensen oog hebben voor elkaar.”