Aartsbisdom > Nieuws > Ludgerreliek bereikt eindbestemming na estafette door aartsbisdom

Ludgerreliek bereikt eindbestemming na estafette door aartsbisdom

De Ludgerreliek die de afgelopen maanden een reis maakte langs diverse parochies in het Aartsbisdom Utrecht, krijgt op zondag 20 mei haar vaste bestemming: de St. Willibrorduskerk in Vierakker-Wichmond. In deze plaats staat ook een monument van de heilige Ludger. Deze relikwie was in het bezit van de grote Ludgerkenner Klaas Sierksma, die haar, na zijn dood in 2007, naliet aan de Communitas Sancti Ludgeri te Essen-Werden.

De nieuwe bestemming ligt in een gebied waar St. Ludger tijdens zijn leven sterk mee verbonden is geweest. De ‘translatio’ (overdracht) van de reliek vindt plaats tijdens een plechtige vesperviering, waarin de Utrechtse hulpbisschop Hoogenboom voorgaat.

Ludgerestafette
Het was ook hulpbisschop Hoogenboom die tijdens de jaarlijkse Ludgerherdenking op 4 september 2011 in Essen-Werden de relikwie van de heilige Ludger in ontvangst nam. Deze reliek werd de afgelopen maanden in een estafette naar de eindbestemming gebracht. Tijdens de estafette is de ontvangst in de verschillende locaties in een vesperviering of een andersoortige viering gemarkeerd.
De estafette herinnert aan de grote Ludgerestafette in 2004-2005 van Utrecht naar Münster in het kader van het 1200-jarig bestaan van het bisdom Münster met Ludger als eerste bisschop. De etappeplaatsen waren onder meer de locaties van de parochie St. Ludger (regio Aalten-Lichtenvoorde) en de parochie HH. Twaalf Apostelen (regio Hengelo (Gld) – Zutphen). De eindbestemming Vierakker is een locatie van de parochie HH. Twaalf Apostelen.

Duitsland
“Wij hopen dat door de deelname van vele gelovigen uit zowel de katholieke als protestantschristelijke kerk deze ‘Translatio’ een feestelijke gebeurtenis wordt. Dat zou een waardevol eerbetoon zijn aan de grote Nederlandse heilige, St. Ludger, die na en naast St. Willibrord en St. Bonifatius mede grondlegger is van het christelijk geloof en de christelijke cultuur in Nederland. In de laatste vijftien jaar voor zijn dood in 809 heeft hij veel betekend voor wat later de Achterhoek is gaan heten en van daaruit voor Westfalen, waar hij in 805 de eerste bisschop van Münster werd,” aldus Gerard Bomers van de Ludgerkring Oost-Gelderland.
Er zullen op 20 mei niet alleen vertegenwoordigers van diverse (Ludger)parochies uit het Aartsbisdom Utrecht in Vierakker zijn, ook vanuit Duitsland reist een drietal groepen naar de plechtigheid. Eén groep doet dat zelfs per fiets: zij vertrekken om middernacht om tegen 15.00 uur in Vierakker te arriveren.

Translatio Ludgerreliek, zondag 20 mei, 15.00 uur, in een plechtige vesperviering in de H. Willibrordkerk aan de Vierakkersestraatweg 31 te Vierakker

Meer informatie, klik hier.

Tags: