Aartsbisdom > Nieuws > Omroep RKK maakt lijst mooiste kerktorens bekend

Omroep RKK maakt lijst mooiste kerktorens bekend

Op de website van De Zondag van Van Willigenburg is de longlist bekendgemaakt van de Mooiste kerktoren van Nederland. Er is op 156 kerktorens zo’n 5000 keer gestemd via de website, via Facebook maar ook telefonisch en met briefkaarten. Eén van de kanshebbers in het Aartsbisdom Utrecht is de Onze Lieve Vrouwetoren in Amersfoort (zie foto), die op plek 4 in de voorlopige Top Tien staat.

Door de hoogte van ruim 98 meter is de Onze Lieve Vrouwetoren in Amersfoort één van de hoogste laat-middeleeuwse kerktorens van Nederland. In de toren zitten maar liefst honderd klokken, waarvan zeven luidklokken. De locatie van de toren vormt het kadastrale middelpunt van Nederland.

De ranglijst tot 17 september:

1. Breda, O.L.V.-toren
2. Nijkerk, Grote Kerkstoren
3. Nijmegen, Sint Stevenstoren
4. Amersfoort, O.L.V.-toren
5. Utrecht, Domtoren
6. Uithoorn, St. Jan de Doper
7. Venray, St. Petrus Banden
8. Surhuizum, Surhuizer Toer
9. Rhenen, Cuneratoren
10. Grou, Sint Pitertoren

Tot woensdag 26 september kan alleen nog maar op deze tien torens gestemd worden via de pagina van het programma op www.rkk.nl. Daarna wordt een top drie bekendgemaakt. De uitslag volgt in een live radio-uitzending van de Zondag van Van Willigenburg op zondag 14 oktober om 11.00 uur op Radio 5. Hans van Willigenburg presenteert het programma dan vanaf de winnende toren.

De Zondag van Van Willigenburg wordt iedere zondag uitgezonden van 11.00 – 12.00 uur bij het RKK op Radio 5.