Aartsbisdom > Nieuws > Gebed voor de Martelaren met kardinaal Eijk

Gebed voor de Martelaren met kardinaal Eijk

In de Mariakerk (Stationsstraat 13 Apeldoorn) organiseert de Sant’Egidio-gemeenschap op maandag 2 april om 19.00 uur een oecumenische gebedsdienst voor de geloofsgetuigen van de christelijke kerk in de wereld: het Gebed voor de Martelaren. Kardinaal Eijk, aartsbisschop van Utrecht, en bisschoppen en priesters van vele christelijke kerken zullen deze gebedsdienst bijwonen. Onder hen vertegenwoordigers van de Russisch Orthodoxe Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland en de Oud-Katholieke Kerk.

Het Gebed voor de Martelaren, dat de Sant’Egidio-gemeenschap sinds het jaar 2000 jaarlijks in de Goede Week bidt, ontstond uit de wens van paus Johannes Paulus II om het geloofsgetuigenis van de martelaren van de twintigste eeuw te gedenken. Het martelaarschap verenigt christenen van alle belijdenissen en is daarom een thema bij uitstek voor een oecumenische ontmoeting. In Nederland vindt het Gebed voor de Martelaren dit jaar plaats in Apeldoorn, in België in Antwerpen.

icoon-van-de-martelaren-van-onze-tijd_klein‘Boodschap van hoop’
In veel landen worden christenen vervolgd vanwege hun geloof. Het gevolg: armoede, gevangenschap en soms zelfs de dood. Ook in het afgelopen jaar zijn er veel martelaren bijgekomen. “Tijdens het Gebed voor de Martelaren in de Goede Week herinneren we ons de namen van de martelaren van het afgelopen jaar in de vijf continenten. De lijst wordt aangevuld met belangrijke geloofsgetuigen uit de voorbije jaren en eeuwen. We bidden samen met christenen uit andere kerken voor verdraagzaamheid en vrede. Door hen te gedenken blijven hun namen in onze gedachten. Door voor hen te bidden bevelen we ze bij God aan. Daarnaast zijn hun levens en hun geloof een boodschap van hoop. De standvastige getuigenis van hun geloof ondanks de tegenslagen laat ons zien hoe ver mensen kunnen gaan om voor Christus te leven,” zo vertelt diaken Ronald Dashorst van de Apeldoornse Emmaüsparochie namens de gemeenschap van Sant’Egidio Apeldoorn.
Hij vervolgt: “Ook in onze dagen zetten wereldwijd mensen hun leven op het spel voor het evangelie of bieden het als een levende offergave aan, op plekken waar een mensenleven weinig waard is of waar christenen actief vervolgd worden. Het minste wat wij op deze plek van de wereld, waar ons christen-zijn ons leven niet bedreigt, kunnen doen is het voorbeeld van de martelaren naar waarde schatten en bidden voor hen en voor alle christenen die leven in de verdrukking.”

Meer informatie over het Gebed voor de Martelaren en de kerk van S. Bartelomeo in Rome, één van de kerken waar de gemeenschap van Sant’Egidio haar avondgebed houdt, en die in 2002 met de inzegening van de icoon van de martelaren van de twintigste eeuw door de paus werd toegewijd aan de herinnering van de geloofsgetuigen: klik hier.

Tags: