Aartsbisdom > Nieuws > Resultaten van de Adventsactie 2011

Resultaten van de Adventsactie 2011

Meer parochies deden mee, er is – naar het zich nu laat aanzien – meer geld ingezameld en een groter aantal mensen kent de Adventsactie. Dat zijn in een notendop de belangrijkste resultaten van de landelijke Adventsactie 2011. Tot en met 5 maart hebben 420 parochies en ruim 500 particulieren in totaal € 281.895,04 gegeven. In 2010 deden ruim 300 parochies mee met de actie.

“Misschien nog wel belangrijker zijn echter de niet-financiële resultaten, namelijk de enorme inzet en betrokkenheid van talloze enthousiaste vrijwilligers. Zij maakten uiteindelijk de Adventsactie mogelijk en dat resulteerde in dit prachtige financiële resultaat én in verschillende creatieve initiatieven,” zo laat de organisatie van de Adventsactie weten.
De opbrengsten van de Adventsactie 2011 worden binnenkort verdeeld over de projecten. Vanaf november worden de eerste projectresultaten verwacht. Die worden op de website van de Adventsactie gepubliceerd zodra ze beschikbaar zijn.

Evaluatie Adventsactie 2011
Een woordvoerder van de Adventsactie meldt: “Telefonisch contact met een aantal parochies leerde dat de persoonlijke benadering van de Adventsactie, het informatiepakket en de actiekrant van september zeer werden gewaardeerd. Daarnaast vonden veel mensen de actiematerialen een ‘jonge, frisse’ uitstraling hebben. Leden van de lokale MOV-groepen vonden de Adventsactie desgevraagd goed in elkaar zitten en waren enthousiast over de voorkeursprojecten. De projecten wisten een snaar te raken, mede dankzij het feit dat ze kleinschalig zijn, herkenbaar en persoonlijk. Dat leidde tot allerlei creatieve initiatieven in parochies om geld in te zamelen, sommige ludiek, andere serieuzer.”
Achter de schermen zijn de voorbereidingen voor de Adventsactie 2012 in volle gang. Zie voor meer informatie hierover de website www.adventsactie.nl. Na de zomer ontvangen de parochies promotiemateriaal, zodat zij de Adventsactie goed kunnen voorbereiden.

Kerkelijk netwerk
Adventsactie is een initiatief van de bisschoppelijke commissie voor missie en ontwikkeling, het landelijk coördinerend beleidsorgaan van de Nederlandse Bisschoppenconferentie. Een van de doelstellingen van de Adventsactie is om nut en noodzaak van landelijke acties binnen de katholieke gemeenschap te communiceren. Door samen de schouders er onder te zetten is meer mogelijk en kan de katholieke Kerk in Nederland effectiever haar visie op een sociaal rechtvaardige en humane samenleving overbrengen. Als organisatie benut de Adventsactie de voordelen van het kerkelijk netwerk. Daardoor kan zij kosteneffectief opereren.
Adventsactie voert zelf geen projecten uit, maar legt de aandacht op Nederlandse partnerorganisaties die effectieve en duurzame relaties opgebouwd hebben in ontwikkelingslanden en samenwerken met de lokale katholieke Kerk. Meer informatie op www.adventsactie.nl.