Aartsbisdom > Nieuws > Eucharistieviering met paus en nieuwe kardinalen

Eucharistieviering met paus en nieuwe kardinalen

Paus Benedictus XVI celebreerde op 19 februari (Feestdag Sint Petrus’ Stoel) de H. Mis met de 22 nieuwe kardinalen, die in twee halve cirkels rond het altaar zaten. De paus richtte zich in zijn preek tot de nieuwe kardinalen en zei dat zij “reeds grote verdiensten hebben getoond te midden van de gelovigen door hun wijze en genereuze pastorale inzet in veeleisende diocesen, of door leiding te geven aan een Dicasterie van de Romeinse Curie, of in hun dienst aan de Kerk door studie en docentschap.”

De paus vervolgde: “De nieuwe waardigheid die u is toegekend is bedoeld om waardering te tonen voor de gelovige arbeid die u verricht hebt in de wijngaard van de Heer, om de gemeenschappen en landen te eren van waaruit u komt en die u zo waardige wijze present stelt in de Kerk, om u met nieuwe en belangrijkere kerkelijke verantwoordelijkheden te bekleden en tot slot om van u een extra bereidwilligheid te vragen om Christus en de gehele christelijke gemeenschap te dienen.”

Kardinaal Eijk temidden van zijn medekardinalen

Heilige Stoel van Petrus
In zijn preek werkte paus Benedictus XVI de Evangelielezing uit waarin Petrus zijn rotsvaste geloof in Christus uitspreekt (Mt. 16,13-19). Christus vertelt hem dat hij de rots zal zijn waarop Hij Zijn Kerk zal bouwen. Aan de hand van één van de beroemde kunstschatten van de Sint Pieter, ‘de Heilige Stoel van Petrus’, stond de paus stil bij deze woorden van Christus: de enorme bronzen troon, ondersteund door vier beelden van de grote kerkvaders uit het Westen en Oosten, met daarboven omgeven door engelen de glorie van de Heilige Geest die door een ovalen raam schijnt.
Deze beeldhouwkundige compositie van Bernini geeft een visie weer “van de essentie van de Kerk en plaats binnen de Kerk van het Pauselijk Leergezag”, aldus de paus. Zo is het raam een opening van de Kerk naar de wereld, terwijl de Heilige Geest in de vorm van een duif God toont als lichtbron. Maar de Kerk is zelf ook een raam, waardoor God naar onze wereld komt. De bronzen troon bevat een houten stoel uit de 9de eeuw waarvan lang is gedacht dat het Petrus’ eigen stoel was – deze stoel drukt de permanente aanwezigheid van de apostel uit in het Leergezag van zijn opvolgers.

con-kl-19-b
Foto links: De Heilige Stoel van Petrus
Foto rechts: De Utrechtse hulpbisschoppen Woorts en Hoogenboom

‘Omhelzing van Christus’
De paus benadrukte dat geloof onlosmakelijk is verbonden met liefde: “Geloof zonder liefde zou geen authentiek christelijk geloof meer zijn.” De Eucharistie is daarbij onmisbaar: “De eucharistische omhelzing, de omhelzing van Christus, overstijgt elke grens en elke verdeeldheid en sticht eenheid uit alle mogelijke vormen van verschil.”
De vier kerkvaders in Bernini’s meesterwerk representeren de gehele rijkdom van de traditie, dit aspect laat zien dat liefde op geloof rust. Alles in de Kerk berust op geloof, aldus de paus, de Kerkvaders zorgden met hun uitleg voor trouw aan de heilige Schrift. Die rol vervult nu het Leergezag. “Het ware geloof is verlicht door liefde en leidt naar liefde, leidt omhoog, net zoals de Heilige Stoel van Petrus naar het lumineuze raam omhoog wijst, de glorie van de Heilige Geest, die de werkelijke focus vormt voor de blik van de pelgrim als zijn oog door de Sint Pieter dwaalt.”

De Sint Pieter was tot de laatste plaats bezet

Tags: ,