Aartsbisdom > Nieuws > Kerkbalans: lichte inkomstendaling

Kerkbalans: lichte inkomstendaling

Komend weekend start de jaarlijkse Actie Kerkbalans, vandaag werden tijdens een persconferentie in Utrecht de resultaten over 2010 en 2011 (voorlopige cijfers) bekend gemaakt. De inkomsten van de kerken lopen licht terug, zo werd bekend gemaakt. Geeft 2010 voor de Protestantse Kerk in Nederland nog een stijging te zien, in 2011 lijken de opbrengsten in zowel de Protestantse als Katholieke Kerk terug te lopen. In het Aartsbisdom Utrecht zijn de inkomsten uit Kerkbalans in 2010 nagenoeg stabiel gebleven.

De inkomstendaling van de kerken is een gevolg van verminderde opbrengsten van de Actie Kerkbalans maar vooral ook van een teruggang van de opbrengsten uit vermogen. De cijfers over 2010 zijn gebaseerd op de definitieve gegevens van alle (plaatselijke) kerken. De resultaten van 2011 zijn nog voorlopig en samengesteld op basis van een onderzoek onder de penningmeesters van de plaatselijke kerken.

Resultaten
Zowel bij de Protestantse Kerk als Rooms-katholieke Kerk lijkt het afgelopen jaar een teruggang in opbrengsten te hebben plaatsgevonden. De Protestantse Kerk in Nederland verwacht een teruggang van 0,8 procent, de teruggang bij de Rooms-katholieke Kerk zal waarschijnlijk uitkomen op ongeveer 2 procent. Hoewel nog steeds geldt dat minder mensen meer geven, valt te verwachten dat de neergaande tendens zich de komende jaren zal voortzetten. De terugloop van het aantal gevers kan niet meer volledig worden gecompenseerd door de stijging van de bijdrage van de wel gevende kerkleden..

Aartsbisdom Utrecht
De Nederlandse bisdommen laten voor de inkomsten uit Kerkbalans ook in 2010 een verschillend beeld zien. Het Aartsbisdom Utrecht blijft in 2010 bijna stabiel: ten opzichte van 2009 zijn de Kerkbalansbijdragen 50.000 euro lager maar nog altijd boven de 15,2 miljoen euro. Ook in het bisdom Roermond zijn de inkomsten nagenoeg gelijk gebleven. De bisdommen Groningen-Leeuwarden en Rotterdam hebben de inkomsten uit Kerkbalans zien stijgen. In de andere bisdommen (Haarlem-Amsterdam, Breda en Den Bosch) zijn ze gedaald.

kerkbalanslogo_fc

Kerkbalans Nieuwe Stijl
In 2005 werd gestart met Kerkbalans Nieuwe Stijl (KNS), een traject om de Actie Kerkbalans plaatselijk te intensiveren. Tijdens de persconferentie van 12 januari werden de belangrijkste resultaten van een evaluatieonderzoek gepresenteerd. Bert Elbertse, woordvoerder van de landelijke Actie Kerkbalans: “Geconcludeerd kan worden dat waar de adviezen van KNS worden uitgevoerd door de plaatselijke kerken, dit leidt tot een stijging van inkomsten. Intensivering van fondsenwervende activiteiten, de kern van KNS, werkt.”
E. Duijsens, econoom van het bisdom Haarlem-Amsterdam en voorzitter van het de Interkerkelijke Commissie Geldwerving (foto boven), lichtte tijdens de persconferentie de Kerkbalansresultaten toe. Over de met name in de R.-K. Kerk achterblijvende resultaten van Kerkbalans Nieuwe Stijl zei hij dat “er in diverse bisdommen een proces gaande is van parochiesamenvoeging dat veel vraagt van het organisatorische vermogen in die parochies. Daardoor is het vaak moeilijk gebleken om Kerkbalans Nieuwe Stijl te introduceren. Waar dat wel gebeurt, stijgen de inkomsten. Daarom willen we bezien hoe we de komende periode parochies centraal kunnen faciliteren om ermee aan de slag te gaan.”

Nieuwe website
De Kerkbalans-campagne is dit jaar in een ander jasje gestoken. Bert Elbertse: “De slogan en de vormgeving zijn vernieuwd en ook zijn er ‘nieuwe’ middelen ontwikkeld. Deze slogan, ‘Wat is de kerk jou waard?’, is erop gericht om mensen direct aan het denken te zetten. Daarbij passen de foto’s van mensen aan wie direct de vraag ‘wat de kerk hun waard is’, wordt gesteld. Een beeld dat terugkomt op onder andere alle folders, brochures en natuurlijk de nieuwe website.”
Elbertse: “Daarnaast is er dit jaar weer gekozen om in kranten advertenties in de vorm van ‘stoppers’ te plaatsen. Nieuw zijn een inspiratiekrant voor vrijwilligers en kerkbezoekers, een speciale campagne website www.watisdekerkjouwaard.nl en posters op veel stations in januari.”

Meer informatie: www.kerkbalans.nl

Tags: