Aartsbisdom > Nieuws > WJD@home in Delft leeft mee met Rio

WJD@home in Delft leeft mee met Rio

WJD@home, het thuisblijversprogramma van de Wereldjongerendagen, begon op 25 juli in Braziliaanse sfeer. Sambaband Sambalanco verzorgde een swingend optreden op het Stanislascollege in Delft. Daarna volgden het welkom en een gezamenlijk gebed voor de Rio-gangers. Het programma duurt nog t/m zondag 28 juli. ‘s Avonds vond in deelgroepjes de kennismaking plaats.

“De sfeer zit er goed in,” vertelt coördinator Fredi Timmermans. “Donderdagavond stelden een aantal mensen spontaan voor om live naar Annemarie te kijken, die de paus toesprak in Rio. Het wordt dan wel even nachtbraken door dat tijdsverschil met Brazilië, maar dat maakt niet uit.” Voor zover mogelijk wordt de kapel overdag en in het weekend open gehouden voor bezinning.

ath-aankomst-peter-van-mulken ath-sambaband-peter-van-mulken

Catechese
Vrijdagmorgen verzorgde bisschop Hurkmans van Den Bosch in Delft een catechese over ‘Dorsten naar God’, hetzelfde thema waar ook de WJD-deelnemers in Rio bij stilgestaan hebben, tijdens de catechese van bisschop Mutsaerts. Mgr. Hurkmans vertelde de jongeren dat de verrijzenis van Christus, de kern van het geloof, je weer een nieuwe mens laat zijn. De verrijzenis is volgens de bisschop “een totaal nieuw begin van de menselijke geschiedenis. God heeft zich aan de mensen gegeven in Jezus Christus. Dat is de kern van de verrijzenis van Jezus. Zo is de kerk ontstaan. Door met de kerk mee te leven is er hoop voor ons.”

ath-catechese-hurkmans-peter-van-mulken ath-mis-hurkmans-peter-van-mulken

De jongeren deelden hun ervaringen met de catechese in kleine groepjes. Daarna vierden ze in de kapel op het terrein van het Stanislascollege samen de H. Mis, met bisschop Hurkmans als hoofdcelebrant. In de middag trokken de deelnemers de Delftse binnenstad in, naar de Maria van Jesse kerk en het diaconaal centrum.

ath-madeleine-kievits-kl‘We leven echt mee’
Madeleine Kievits (1990) studeert theologie en geestelijke vorming in Utrecht en is één van de organisatoren van WJD@home. Haar studie is de belangrijkste reden dat ze momenteel niet in Rio de Janeiro is te vinden: “Ik ben aan het afstuderen, en dan kun je er niet drie weken tussenuit. Bovendien is deze reis te duur: aan het eind van je studie heb je een diploma en een grote studieschuld, ik kon me zo’n reis naar Rio niet veroorloven.”

Kievits is actief in het franciscaans jongerenwerk, het was de franciscaan Fer van der Reijken die haar vroeg in de organisatie. “Zo geven we een franciscaans tintje aan dit WJD@home programma. De sfeer is erg goed, de catechese van bisschop Hurkmans was inspirerend. We kregen ook uitdagende vragen door hem voorgelegd, dat hielp in de uitwisseling in deelgroepjes. In mijn deelgroepje zitten mensen van allerlei pluimage en verschillende leeftijden, van 16 tot 30 jaar. Leerlingen, studenten en werkenden – dat geeft interessante gesprekken.”

ath-groepje-na-catechese-peter-van-mulken

Het kijken naar de openingsceremonie in Rio vond Kievits ontroerend. “Iedereen haastte zich naar het beeldscherm toen er contact was met Rio. Toen we Annemarie Scheerboom uit Utrecht de paus welkom zagen heten, hoorde ik ‘Wat mooi!’ en ‘Ik wou dat ik dat was!’ om me heen. We leven echt mee. We verwijzen in het programma ook veel naar Rio, zoals in de opening door de sambaband maar ook in de gebeden. Want daar doen we het voor.”
“Voor wat we nu doen is op dit moment een kleine markt, maar dat wil niet zeggen dat we het moeten veranderen omdat het niet de moeite waard zou zijn. Het draait niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit. Daarvan getuigen de ruim veertig jongeren die hier zijn.”
Op zaterdag 27 juli gaf bisschop Van den Hende van Rotterdam catechese aan de jongeren. ‘s Avonds zijn er diverse workshops, waaronder een diaconie workshop die wordt verzorgd door de Utrechtse hulpbisschop Hoogenboom.

ath-deelgroep-peter-van-mulken ath-wjdhome-lunch-hurkmans-kl

Foto’s: Peter van Mulken en Roland Enthoven