Aartsbisdom > Nieuws > Video: bisschoppen bezoeken Joods Historisch Museum

Video: bisschoppen bezoeken Joods Historisch Museum

Op 17 januari viert de R.-K. Kerk de Dag van het Jodendom. Deze dag heeft als doel de band met het jodendom te verdiepen. In dat kader bezoekt een aantal bisschoppen in Amsterdam de expositie ‘De glorie van het Joodse boek’. Daar krijgen zij een rondleiding van directeur Emile Schrijver van het Joods Historisch Museum.

Er zijn onder meer pronkstukken uit de Vaticaanse bibliotheek te bewonderen, zoals het eerste exemplaar van de ‘Ethica’ van Spinoza. De video toont bovendien een rijkdom aan joodse illustraties, die de boekteksten verlevendigen. “Dat is verrassend: het blijkt dat het jodendom allerlei interpretaties van het Bijbelse verbod op het maken van afbeeldingen heeft,” aldus Mgr. Woorts, bisschop-referent voor Kerk en jodendom in Nederland.

Bekijk hier de video.

2017-01-13-Mgr-Woorts_2

Het bezoek aan het museum vond plaats op 5 januari. Op maandag 23 januari bezoeken kardinaal Eijk, mgr. Woorts en een aantal leden van de Diocesane Werkgroep Kerk en Jodendom het Etty Hillesum Centrum in Deventer. Daar krijgen ze naar aanleiding van de permanente tentoonstelling uitleg over Joods Deventer. Vervolgens maakt de groep een wandeling onder leiding van een gids en sluit Leo Geurts (lid van de Diocesane Werkgroep en pastoraal werker in de Deventer H. Lebuinus parochie) de bijeenkomst af met een midrasj over waarheid en vrede.

Klik hier voor meer informatie over de Dag van het Jodendom

Tags: