Aartsbisdom > Nieuws > Tweede Tarcisiusdag combineert geloof en spel

Tweede Tarcisiusdag combineert geloof en spel

Voor het tweede jaar op rij organiseerde het Aartsbisdom Utrecht een diocesane misdienaarsdag. Deze Tarcisiusdag was opnieuw een groot succes: bijna 200 misdienaars en zo’n 75 begeleiders waren op 22 juni naar Utrecht gekomen voor een Eucharistieviering, een inhoudelijke speurtocht, sport en spel en een afsluitende ontmoeting in de tuin van het bisschopshuis. Daar was ook de prijsuitreiking die door kardinaal Eijk werd verricht – hij werd op zijn beurt toegezongen vanwege zijn verjaardag.

Voor deze tweede editie van de Tarcisiusdag (vorig jaar was de primeur) kon het Aartsbisdom Utrecht beschikken over een grote ruimte in het gebouw aan de Lange Nieuwstraat 119. “Dat pand hadden we voor deze gelegenheid dan ook ‘Tarcisiushuis’ genoemd,” zo vertelt jongerenwerker Hao Tran. Hij is zeer tevreden met het verloop van de dag: zowel de opkomst als de sfeer waren goed.
De misdienaars/acolieten konden zich in het Tarcisiushuis inschrijven en omkleden, waarna ze in een lange processie naar de Sint Catharinakathedraal liepen. Daar werden ze buiten opgewacht door kardinaal Eijk, de hulpbisschoppen Hoogenboom en Woorts en de priesters en diakens. Na afloop van de Eucharistieviering gingen de misdienaars in processie weer terug naar het Tarcisiushuis, waar ook de lunch was.

misdienaars-13-kl

‘Niet twee heren dienen’
In zijn preek schetste kardinaal Eijk naar aanleiding van de Evangelielezing het leven en werken van Sjakie, een jongen in 5 HAVO. Hij en zijn vrienden hebben dure hobby’s en zijn dus chronisch in geldnood. Sjakie gaat daarom werken in een supermarkt en zijn vrienden nemen eveneens een bijbaantje, maar ook daar redden ze het niet mee. En dus vragen ze hem om spullen mee te nemen uit de supermarkt. Dat zit Sjakie niet lekker, want hij krijgt vertrouwen van zijn chef en hij mag zijn collega’s en de klanten graag. Toch steelt hij de spullen voor zijn vrienden.
“Na 5 HAVO was hij bevrijd van zijn ‘vrienden’ en zijn werk in de supermarkt. Hij heeft de politie niet op zijn dak gekregen, maar wel voortdurend zijn geweten. En ook achteraf heeft hij wroeging en spijt,” aldus kardinaal Eijk. “Vooral in het weekend, als hij als misdienaar in de kerk was, voelde hij zich rot: wat zouden de mensen in de kerk van mij denken? Wat zou God van mij denken?”
“Je kunt niet twee heren dienen,” zo benadrukte kardinaal Eijk. “Sjakie was verslaafd aan geld, maar zo kun je niet bij God in dienst zijn. Je kunt alleen God dienen en daar moet je eerlijk voor zijn.” Tot slot stond kardinaal Eijk stil bij de persoon Tarcisius, patroon van de misdienaars. Deze jongen leefde in de derde eeuw en werd omgebracht toen hij de Eucharistie met zijn leven beschermde. Kardinaal Eijk: “Tarcisius gaf zelfs zijn leven voor Christus. Een misdienaar dient Jezus in de Mis, maar laten we Hem ook daarbuiten dienen, in alle aspecten van ons leven.”

misdienaars-15-kl

misdienaars-16-klFranciscus
Het middagprogramma bestond voor de misdienaars uit een speurtocht door Utrecht, met onder andere een quiz, sport en spel en ontmoetingen met boeiende personen. Zo gaven de hulpbisschoppen Woorts en Hoogenboom tekst en uitleg bij verschillende geloofsaspecten. Mgr. Hoogenboom deed dat in Flora’s hof (vlakbij de Domtoren), wat vroeger de tuin van de aartsbisschop was. Er werd ook gepuzzeld, tot uiteindelijk Franciscus van Assisi zichtbaar werd. Ook letterlijk – vicaris Cornelissen had zich in een pij gehesen en vertelde de misdienaars meer over deze bijzondere heilige. In een park waren diverse sportieve uitdagingen, zoals paaltjesvoetbal, touwtrekken maar ook het aloude hoefijzerwerpen.
De dag besloot in de tuin van tuin van het bisdomhuis. Na een welverdiend broodje knakworst was de prijsuitreiking, waarna de misdienaars en hun begeleiders kardinaal Eijk toezongen vanwege zijn verjaardag. Hij bedankte de misdienaars voor hun inzet en komst naar Utrecht, “ik hoop dat ik kan blijven rekenen op jullie trouwe dienst!” Winnaar van deze Tarcisiusdag was de groep misdienaars uit de parochie HH. Twaalf Apostelen.

Foto’s: Roland de Groot en Roland Enthoven

Tags: