Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus-pastor J.B. Braam overleden

Emeritus-pastor J.B. Braam overleden

In Nijmegen is op 17 juni emeritus-pastor J.B. Braam overleden. Hij werd geboren te Gendringen op 10 mei 1930. Na zijn priesterwijding op 22 juli 1962 was hij achtereenvolgens kapelaan te Oud Zevenaar, Ootmarsum en Huissen (HH. Martelaren van Gorcum). Met ingang van 1 september 1970 werd hij benoemd tot pastor van de sectie Gaanderen, Terborg en Etten en per 1 mei 1973 volgde zijn benoeming tot rector van het Sint Jozef ziekenhuis te Doetinchem. Op 1 juli 1990 ging hij met emeritaat.

Als priester was Jan Braam met hart en ziel ziekenpastor: nabij, betrokken, met een luisterend oor, het geloof verkondigend in gesprek, biddend en de sacramenten vierend. “Hij wist zich een van de werkenden in het St. Jozef ziekenhuis te Doetinchem (later Slingeland ziekenhuis), samen met de medici, het verplegend personeel en de vrijwilligers,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd. “Achttien jaar heeft hij dit pastorale dienstwerk verricht. Nog geen vijfenzestig jaar oud kreeg hij een herseninfarct en kwam hij zelf bij de patiënten terecht. Hij raakte half verlamd en verloor zijn spraakvermogen. Slechts enkele woorden had hij nog tot zijn beschikking. Gedurende de ruim achttien jaar van zijn ziek zijn behield hij zijn levenslust en gelovig optimisme. Gebonden aan zijn kamer genoot hij van de ontmoetingen met mensen en de foto’s die hij in het verleden had gemaakt. Onze dank voor de verzorging van Jan Braam gaat uit naar het personeel van het Berchmanianum. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

De avondwake vindt plaats op vrijdag 21 juni 2013 om 17.30 uur in het Berchmanianum, Houtlaan 4 te Nijmegen. De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op zaterdag 22 juni 2013 om 10.30 uur in de O.L.V. Tenhemelopnemingskerk, Prins Hendrikstraat 36 te Doetinchem. Aansluitend is de begrafenis op het kerkhof van de Walburgiskerk te Netterden.

Lees hier het volledige overlijdensbericht.