Aartsbisdom > Nieuws > Ontmoeting r.-k. politici en bisdomstaf

Ontmoeting r.-k. politici en bisdomstaf

Een aantal r.-k. politici en bestuurders uit het Aartsbisdom Utrecht kwam op 14 juni naar Utrecht voor een ontmoeting met kardinaal Eijk en de andere leden van de bisdomstaf. Na een korte rondleiding door het aartsbisschoppelijk paleis hield prof. dr. E.M.H. Hirsch Ballin, voormalig minister en Kamerlid, thans hoogleraar Nederlands en Europees constitutioneel recht aan de Universiteit van Tilburg en hoogleraar Rechten van de mens aan de Universiteit van Amsterdam, een voordracht over ‘Katholiek sociaal denken en handelen’.

Hirsch Ballin ging in zijn inleiding in op de plaats en betekenis van katholiek zijn voor mensen die bestuurlijke en politieke functies bekleden. “een mooie, maar ook moeilijke vraag,” aldus de spreker. “De religieuze dimensie speelt niet alleen thuis een rol, maar ook wanneer mensen een ambt uitoefenen.”

Dialoog
Hirsch Ballin riep een uitspraak van kardinaal Bergoglio in herinnering. Die stelde dat de Kerk niet naar zichzelf moet verwijzen, maar naar buiten. Anders wordt ze ziek. Dat betekent ook dat er een dialoog moet zijn op het snijvlak van Kerk en bestuur, aldus de oud-minister. “Er moet sprake zijn van interactie tussen het kerkelijke document – dat altijd het ideaal voorhoudt – en de jongste opiniepeiling die laat zien wat de democratische meerderheid wil. Die dialoog, die méér is dan louter conversatie, is zeer belangrijk,” zo benadrukte Hirsch Ballin. “Deze uitwisseling van argumenten en ervaringen leidt tot praktische conclusies: die zijn voorlopig van aard maar verwijzen wel naar het transcendente.”
Argumentatie over wetgeving vanuit kerken behoort zodanig te zijn dat deze iedereen kan overtuigen. En daar heeft de R.-K. Kerk zich bijvoorbeeld rond de euthanasiewetgeving ook aan gehouden, aldus Hirsch Ballin: “Het ging daarbij om de zieke mens, om waardigheid, om menselijke relaties, en niet om geloofsartikelen. De dialoog tussen Kerk en bestuur moet gericht zijn op de integriteit van allen. Dan beleef je vreugde aan het feit dat je katholiek bent en bestuurder bent en komt dit ten goede aan de kwaliteit van je werk,” zo besloot de oud-minister.
Kardinaal Eijk benadrukte in de daarop volgende gedachtewisseling dat geloof en rede niet tegenover elkaar staan: “Dat is ook typisch aan het katholiek sociaal denken en het is belangrijk voor rooms-katholieke politici om zich dat te realiseren. Geloof is niet irrationeel, dat moet je je nooit laten aanpraten.” Tot slot van de bijeenkomst gaf kardinaal Eijk in vogelvlucht een overzicht van de ontwikkelingen in het Aartsbisdom Utrecht sinds zijn aantreden, waarna men een informele setting het gesprek voortzette.