Aartsbisdom > Nieuws > Eucharistieviering op tv 11 augustus vanuit Hengelo

Eucharistieviering op tv 11 augustus vanuit Hengelo

De wekelijkse Eucharistieviering op tv komt dit weekeinde vanuit het Overijsselse Hengelo. Pastoor Koos Smits is de celebrant van deze viering in de St. Lambertusbasiliek; de Schola Cantorum van de Sint Lambertusbasiliek, onder leiding van Paul Bonenkamp, verzorgt de muzikale ondersteuning.

Over het thema van deze Eucharistieviering op tv op de 19de zondag door het jaar schrijft pastoor Smits op de website van omroep RKK: “Uitgerekend deze zomer- en vakantiemaand augustus spreekt Jezus ons in het Evangelie toe: ‘Houdt uw lendenen omgord en uw lampen brandend.’ Uitgerekend nu wij relaxen en genieten, misschien zelfs onze mobieltjes en smartphones hebben uitgeschakeld, roept Jezus: ‘Weest bereid, want de Mensenzoon komt op het uur, dat gij het niet verwacht.’ Uitgerekend deze vakantiezondag horen wij van enorme onverwachte gebeurtenissen in de geschiedenis van Israël, als spiegel van wat ons ook allemaal kan overkomen. We horen van Abraham, die lang geleden door God werd wakker geschud om weg te trekken uit dat heerlijk rustige bedoeïenenleven en die vervolgens de schok van zijn leven kreeg bij het bericht, dat hij zijn geliefde zoon Isaac moest offeren. We horen ook van Mozes en het Joodse volk, dat wel uit slavernij werd bevrijd, maar daarbij uit het vertrouwde Egypte moest opbreken een onbestemde toekomst tegemoet. Wel, het mag nu dan wel een rustige zondag zijn, maar laten we ons voorbereiden op alle onverwachte gebeurtenissen en uitdagingen in het komend werkjaar. Laten we juist nu ons geloof in God verdiepen, ons vertrouwen op zijn leiding versterken. Immers, wat zal ons gebeuren, als God met ons is?”

Geloofsgesprek
Voorafgaand aan de Eucharistieviering op tv wordt het Geloofsgesprek uitgezonden. Gesprekspartner is ditmaal pastoor Koos Smits, tot voor kort pastoor van de Goede Herderparochie in Hengelo. Omroep RKK schrijft over dit gesprek: “Jaren en jaren was hij gelukkig als pastoor in de Lambertusbasiliek van Hengelo. Daar heeft hij met heel veel vrijwilligers een bijzondere plek van gemaakt. Want wie een beetje de kerkelijke kaart van Twente kent, weet dat er in Hengelo speciale dingen gebeuren. De kerk bepaalt het stadsgezicht, de deuren staan altijd open, het Gregoriaans maakt het verschil met andere kerken. En dan is daar natuurlijk de pastoor die hier zijn geluk heeft gevonden. Zijn naam is Koos Smits, zijn papieren vertellen van de eenvoud en nederigheid van de godzoeker. Koos Smits is niet iemand van het theologische verhaal, hij is niet de pastoor met de eruditie, hij is niet de reclameman met de pakkende slagzinnen. Nee, hij is de priester die het spoor van Franciscus wil volgen en daarom in alle bescheidenheid de mensen opzoekt.
Hij hecht aan de vespers, de getijden, het brevier, de Eucharistieviering, de dagelijkse stilte. En vanuit die bronnen zoekt hij het contact met het alledaagse leven in Hengelo. Hij is niet de visionair van Twente, hij is ook niet de charismatische leider, maar hij kent wel de weg naar zijn eigen hart en de ziel van de ander. Daar spreekt God tot ieder van ons. Daar gebeurt het wonder van de ontmoeting tussen God en de mens. Daar durft hij de moeilijkste weg te volgen, van zijn eigen hart naar het hart van de ander. Dat is de kracht van deze zachte man die de stille weg gaat van mens tot mens. En voor het laatst gaat hij voor als pastoor in Hengelo. Daarom is dit zijn afscheidsgesprek.”

Zondag 11 augustus, Nederland 2
Geloofsgesprek: 10.10-10.30 uur